To uheld med gyllevogne på en uge – pas nu på

Der er inden for en uge sket to uheld, hvor gyllevogne har været involveret. Det er aldrig sket før, siger teknisk rådgiver.

Mandag kunne Landbrugsavisen.dk fortælle om et voldsomt uheld i Himmerland, der involverede en traktor med gyllevogn og en person.

I sidste uge kørte en traktor med gyllevogn i grøften nær Vojens. Det er to uheld på en uge, der involverer store traktorer med gyllevogne.

"Jeg må indrømme, at jeg aldrig har set før, at to traktorer med gyllevogne er forulykkede på kun en uge. Heldigvis var den ene en soloulykke, men den i Nordjylland var jo slem med sådan et stort køretøj," siger teknisk rådgiver hos LMO Hans Thostrup. 

I begge ulykker var der heldigvis ingen tilskadekomne, men som Hans Thostrup siger, så er det nogle store køretøjer, der forulykker. Og det er farligt. Tidligere på året kom der en opgørelse fra Sønderjylland, der viste en stigning i ulykker med landbrugskøretøjer i Sønderjylland. 

"Når der sker ulykker, skyldes det ofte, at vi kører mange kilometre med store langsomgående maskiner, der ikke passer sammen med den øvrige trafik," siger rådgiveren. 

Traktorer må køre 40 km/t, mens personbiler kan køre langt over det tilladte på landeveje. Hastigheden kombineret med øget intensitet og mindre tålmodighed hos billisten kan godt forårsage et uheld.

Ofte er det personbilen, der vil være totalsmadret og ikke traktoren. 

"Færdes man i trafikken med store tunge maskiner handler det om omtanke for at man fylder, kører langsomt og vejer meget. Er der risiko for, at man sviner vejene til, er det naturlig at sætte skilte for ”glat vej” for at advare billisterne," fortæller Hans Thostrup. 

Tjek traktoren inden færdsel på veje

Selvom det endnu er uvist, hvordan ulykken i Himmerland skete i mandags, så er det stadig vigtigt at være varsom, når der skal færdes på offentlige veje. Alt skal virke på traktoren, inden man kører ud på offentlig vej, mener rådgiver Hans Thostrup. 

"Skal man ud i trafikken med store maskiner er det naturlig at tjekke lyset, sørge for at de er rene, køre med dem tændt også i dagtimer, have rød afmærkningstrekant på og endelig højt monteret baglygter, så alle biler bagved kan se, hvad man har til hensigt og venstresvingsulykker undgås. Ligeledes at have roterende afmærkningslygter ovenpå tændt ude i trafikken, så de kan ses både for og bagfra til advarsel for langsom kørende trafik," fortæller Hans Thostrup. 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.