Vandt en liter brændstof per hektar i kartoffelmarken

Nyt dansk forsøg med 300 hestes traktor med fem meter harve kørte ned på 0,6 bar luft i dækkene - og sparede godt med diesel.

Det ser noget radikalt ud. Næsten som var de punkterede.

Men det er mening med galskaben, lyder det, da Valtra, Agco og Bridgestone viser testforholdene – og resultaterne af testen på en nu tidligere kartoffelmark ved Ørum på Djursland.  

Bridgestone stiller op med VF-dækkene – og med faglig opbakning - til at indstille dækkene med kun 0,6 bar tryk, da Valtra og Agcos landbrugsteam på udviklingscentret i Randers mandag aften stævnede ud og harvede tre forsøgsområder ned i 20 centimeters dybde med en fem meters Amazone dybdeharve.  


En Valtra Q med dæktryksregulering og VF-dæk var trækdyr under testen.


Den ene gang med den radikalt lave mængde luft på de 0,6 bar, en anden gang med, hvad mange landmænd ville gøre i dagligdagen med 1,6 bar og en sidste gang med højt lufttryk på 2,0 bar.

- Vi havde forventet, at det ville betyde en forskel, så det er faktisk, som det står i bøgerne, når vi laver et forsøg meget landmandsnært, siger Agcos agronom Jens Christian Skov Jensen, der sammen med kollega Sophie Rothaus stod for den praktiske test.  

- Vi sparer en liter diesel pr. hektar, og samtidig giver det lavere dæktryk en større effektivitet, hvor man når et lidt større areal i timen.  Men jordpakning er også en stor parameter. Vi vurderer, at mellem tre til fem procent af udbyttet er tabt på grund af jordpakning. Kan vi reducere det med bare en procent, så taler vi om en gevinst på 900-1.000 kroner/hektar, siger han – med den lille modhage, at der så skal investeres i VF-dæk, der er egnet til at køre med lave dæktryk og et dæktryksreguleringssystem, som producenter som Valtra i stigende grad tilbyder installeret fra fabrikken.  

Hvordan er det så at gå så langt ned i dæktryk?

- Indtil for et år siden hvor jeg begyndte at køre med dækkene og prøve det niveau, så kunne det gøre meget ondt i maven på mig. Jeg var bekymret for, at jeg ville skride på fælgen, men med VF-dækket har man fokuseret på det problem, og jeg hører fra Bridgestone, at de efter fem år ikke har haft nogle rapporter om, at det skulle være et problem, siger han.

Kollega Sophie Rothaus fra Agco i Randers var maskinpilot under forsøget. Hun fortæller, at hun faktisk ofte kører i marken med 0,6 bar, da hun har hen traktor med VF-dæk og dæktryksregulering.

- Det er ikke noget nyt. Når jeg kørte med 1,6 bar, så var det mere bumpet og traktoren arbejdede mere, fortæller hun.   

Data fortæller samme historie. Med 0,6 bar kunne Valtra Q-modellen på 300 heste nøjes med at drikke 12,1 liter per hektar, mens tørsten steg til 13,1 liter per hektar med 1,6 bar.


Valtras fabriksmonterede dæktryksregulering er en løsning fra franske PTG.

Er det så en erkendelse, som allerede har bredt sig i markedet? Hos Bridgestone lyder det, at jo, der er grøde i markedet for VF-dæk – om end fra et lavt udgangspunkt.

- Vi har stadig et stykke vej. I dag bliver der mere og mere opmærksomhed på, at vi skal skåne jorden og have mere ud af mindre. Interessen er stigende. Vi er stadig på et forholdsvist lavt punkt, men jeg er sikker på, at der med de forsøg, der bliver gjort og vist, så vil der komme en øget interesse i fremtiden, siger han og fortæller, at forsøget endte i tråd med andre forsøg Bridgestone har været med i.   

- Det viser lige nøjagtig som forventet et fald i brændstofforbruget på mellem fem til ti procent, konstaterer han.   

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.