Økologiske planteavlere er pressede

Økologi er succes for husdyrproducenter, men inden for ren planteavl klarer de konventionelle sig bedst.

Efterspørgslen på økologiske produkter stiger. Det ses tydeligt på eksporten, som er fordoblet siden 2011 og nu udgør ca. to mia. kr.

Afregningspriserne for økologisk mælk og svinekød er højere end for det konventionelle. Det skaber interesse hos landmændene, og økologikonsulenterne rundt i landet er booket godt op med omlægningstjek. Siden september 2015 er det økologisk dyrkede areal steget med ca. 25 procent og udgør nu ca. 9 procent af Danmarks marker, oplyste Torben Hansen på Årsmøde i Planteproduktion i Herning tirsdag i sin beretning.

Samtidig understregede han, at økonomien ikke er lige god for alle – især planteavlerne er pressede.

De økologiske mælke- og svineproducenter har de seneste år tjent væsentligt flere penge end deres konventionelle kolleger.

Men for de rene planteproducenter vender billedet. Her klarer de konventionelle sig bedst.

»Økonomien i økologi kræver altså husdyr på bedriften. I hvert fald gennemsnitlig betragtet,« konkluderede han.

I dag er der mangel på danskproduceret protein og foderkorn, men priserne er udfordret af importerede varer.

»Økologi er et interessant alternativ, men man kommer ikke sovende til de gode resultater og rene marker,« sagde han.

Forskel på bedriftstyper

Ifølge Seges skal man dog være opmærksom på, at få meget gode driftsresultater trækker de konventionelles gennemsnitsindtjening op, mens der er mindre forskel mellem de typiske bedrifter.

Beregninger viser, at over en treårig periode fra 2013-2015 har en konventionel planteproducent i gennemsnit et driftsresultat, der er 175.000 kr. højere end en økologisk planteproducent. Hvis man i stedet for gennemsnittet ser på mediantallet for de to grupper, så er det kun 20.000 kr. bedre at være konventionel end økolog. Så er forskellen altså ikke så stor på om man er økolog eller konventionel. 

 

(Rettet 19/1: "Sorterer man et lille antal bedrifter med driftsresultater over 2 mio. fra" er slettet. 
Der er tale om to metoder - gennemsnit og median - men de er lavet på samme de samme data.)

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.