Folk skal tænke: "Nej, hvor er det godt, vi har et landbrug i Danmark."

Bræmmer af sommerblomster på marken er med til at skabe goodwill om landbruget, mener rådgivningsselskabet LMO.

Folk skal tænke: »Nej, hvor er det godt, vi har et landbrug i Danmark«

Blomstrende bræmmer langs landmændenes marker ser dejligt ud og er en god måde at profilere landbruget på.

Det mener rådgivningsselskabet LMO, som for andet år i træk tilbyder landmænd at udså blomsterblandinger i kanten af deres marker.

»Vi har både grejet og folkene til det. Landmændene skal bare holde tre meter af marken fri for afgrøder og ukrudt og sige, hvor det skal være,« siger planteavlschef Lars-Ejler Hansen, LMO.

Han mener, at sommerblomsterne er en fin måde at vise omgivelserne på, at landbrug er »andet end gylle og gæld«.

»Det kan godt være, vi kører gylle, og det lugter lidt. Men her laver vi noget, som andre bliver glade af at se på,« siger Lars-Ejler Hansen.

»Og så kan de jo standse og plukke en blomst.«

Tre kilometer blomster

Idéen om at etablere blomsterbrak som et rådgivningstilbud opstod sidste år, hvor LMO havde et projekt, hvor man udsåede sommerblomster hos nogle forsøgsværter.

»Det så så godt ud, at vi tænkte: Det må der være landmænd, der vil betale for.«

Det var der ganske rigtigt. Bl.a. købte se seks foreninger bag LMO ind af blomsterstriberne, det samme gjorde en række landmænd, ligesom Aarhus Kommune meldte sig som kunde.

Mange steder blev der skiltet med, at man gratis kunne plukke af blomsterfloret.

Typisk blev der købt ind i striber på 100-200 meter.

»Jeg tror vi nåede op på i alt tre kilometer,« siger Lars Ejler Hansen.

Også for konens skyld

Lars-Ejler Hansen håber, at projektet bliver ligeså populært i år.

»Bierne er glade for blomsterne og man kan også gøre det for konens skyld. Men hovedtanken er, at det skal være en fryd for øjet. Så folk tænker: Nej, hvor er det godt, vi har et landbrug i Danmark.«

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.