Hagl og tørke åd rekordhøsten

Rapsen er nu høstet hos Sten Sigersted fra Gammeleje på Lolland - en af de fire danske landmænd der har forsøgt at at slå verdensrekorden i rapsudbytte

Det blev ikke til nogen verdensrekord i år. Endda langt fra, da Sten Sigersted fra Lolland - under kontrol af planteavlsrådgiver Rune Munch-Andersen, Patriotisk Selskab - lørdag høstede sin otte hektar store rapsmark, som han havde passet til UG gennem hele vækstsæsonen.

»Vi høstede 3,3 ton pr. hektar i de otte hektar raps. Plus olietillæg som plejer at være 500 kg oveni,« fortæller han.
Sten Sigersted har de sidste to år avlet 5,5 ton raps pr. hektar. Så årets udbytte er selvfølgelig meget skuffende. Men forklaringen er åbenbar.

»Vi havde haglskade i rapsen for nogle uger siden, som er opgjort til 1.500 kg pr. hektar. Og så har den langvarige tørke i foråret her på egnen ramt rapsen meget hårdt. Til trods for, at den står på en rigtig god lerjord, JB 7,« fortæller han.

Jagten på verdensrekorden

Magasinet Mark startede sidste år i august serien »Jagten på verdensrekorden i vinterraps«, hvor 4 danske landmænd dyster om at slå verdensrekorden for rapsudbytte, der er på 7,2 ton raps pr. hektar på et areal på minimum otte hektar.

Denne dyst handler kun om at høste så højt et udbytte som muligt - ikke om hvad der er økonomisk optimalt under danske forhold.

Læs mere i MARK

Læs mere om alle fire landmænd i rapsdysten - og deres høstresultater i de to næste numre af Magasinet MARK, der udkommer 8. august og 5. september. Tegn et abonnement her.

Video

Hør mere om rapsdysten i videoen, øverst i denne artikel, hvor Sten Sigersted og Rune Munch-Andersen, planteavlsrådgiver ved Patriotisk Selskab, fortæller om markdysten.

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.