Svampe breder sig voldsomt i majsen

Landmænd skal være særligt opmærksomme på deres majsmarker i år. Svampe fremmes af regn og varmt vejr, så der er grund til at holde øje.

Det kan være svært at se svampeangrebet fra afstand, så man skal ind i marken og se på bladene i godt lys for at spotte angrebet.

Den seneste uges voldsomme spredning af svamp har sågar udløst bekæmpelsesanbefaling af majsøjeplet i nogle pløjede marker med forfrugt majs i Registreringsnettet, hvor planteavlskonsulenter melder angreb ind.

Risiko for angreb er ellers højest i upløjede marker med forfrugt majs, fordi smitstof af bladpletsvampe overlever på planterester af majs. I upløjet majs anbefales derfor en generel bekæmpelse i vs. 51-65 (ca. 0,7 l/ha Opera).

I denne uge er der fundet angreb af øjeplet i 60 pct. og bladplet i 50 pct. af upløjede marker.

I pløjede marker er andelen næsten tilsvarende: Øjeplet i  60 pct. af markerne, bladplet i 25 pct.

Der er ikke fundet majsrust. Halvmøl findes fortsat, men ingen stigning.

Registreringsnettet har eksisteret i tre år. Stefan Ulrich Ellinger, Marketing Manager hos kemikalievirksomheden BASF, fortæller, at hans vurdering fra andre kilder er, at vi skal 10 år tilbage - til 2008, 2007 og 2002 - for at nærme os tilsvarende svampetryk i majsen på nuværende tidspunkt.

"Mange har ikke fokus på majsen lige nu, hvor de er i gang med at høste andre afgrøder," advarer han.

Han påpeger, at sidste chance for bekæmpelse nærmer sig, inden blomstring (stadie 65) i begyndelsen af august.

"Hvis majsen visner ned på grund af svamp, så er den svær at snitte, og det skaber klumper i ensilagen, der skaber lufthuller med varmeudvikling, hvor sekundær svamp og toksiner kan udvikle sig, og det viser sig som fald i mælkeproduktionen," siger Stefan Ulrich Ellinger.

"Man kan ikke lave god ensilage af dårlig majs," påpeger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.