Store maskinproducenter køber teknologi af dansk robotskaber

Ole Green ville udvikle en markrobot, men fandt undervejs ud af, at hans teknologi kan finde anden anvendelse - og være attraktiv for store maskinproducenter.

Han har kun solgt en lugerobot.

Hvordan kan opfinder Ole Green, fra danske AgroIntelli, så få det til at løbe rundt?

Teknologien, han udvikler, får ikke blot Robotti til at luge. Den er også solgt til store maskinproducenter, så de kan bruge den i deres maskiner, fortæller han, efter han netop har holdt oplæg på Vækst 17-konferencen fredag i Odense.

Det er hemmeligt, hvem der er hans kunder, men han har allerede solgt flere af sine produkter, siger han.

»De vil gerne markedsføre sig med, at det er deres udvikling,« forklarer Ole Green om, hvorfor køberne er hemmelige.

Tanken er ikke, at den danske virksomhed skal blive storproducent af robotter. Robottien er altså - udover et salgsprodukt - også et udstillingsvindue for AgroIntelli.

»De er ligesom landmænd: De vil gerne se, at teknologien virker, før de køber den«, forklarer Ole Green om, hvorfor det er vigtigt for ham at udvikle lugerobotten.

En af hans primære pointer i sit oplæg var netop, at man bør kigge under de store blade. Han viste på storskærmen et billede fra en rapsmark. Nede under rapsbladene summede alt muligt slags liv.

På samme vis summer en masse liv i dansk landbrug, som fortjener at komme frem, mener Ole Green. En masse landmænd er dygtige til at finde løsninger, som fortjener at blive bredt udnyttet.

»Jeg kender mange landmænd, der laver deres egne løsninger«, siger han.

Det samme gælder i den øvrige innovations- og iværksætterverden, mener han.

I Ole Greens egen verden, blev det tydeligt for ham, da han gik i gang med at udvikle algoritmerne, så Robotti kan luge mellem rækkerne. Det krævede, at den kunne skelne mellem eksempelvis majs og ukrudt. Denne teknologi kunne også detektere mængden af ukrudt. Og det er der efterspørgsel efter. Landmænd vil gerne vide, hvor meget ukrudt, der er på de enkelte marker, så de kan sætte først ind på det jordlod, hvor effekten er størst. Det førte til det prisbelønnede produkt Weedmaps.

Mere om dette tema

LandbrugsMedierne arrangerer Vækst 2017 sammen med L&F, Dansk Agroindustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening.

Det finder sted 22. september hos DLF ved Odense.

Læs mere om Vækst 2017.

»Vi kunne sidde med en ide i starten og tro, at det her vil give forretning, men hvor vi i interaktionen med kunderne, så finder ud af, at det var dét andet, der gjorde en forskel«, siger Ole Green.

»Det bliver omsat til viden til prioritering af arbejdsopgaver,« siger Ole Green.

Han forventer, at der sker en stor revolution inden for plantebruget.

De sidste mange år har maskinproducenterne fokuseret på kapacitet, siger han. Store maskiner kan klare flere hektarer på kortere tid. Men marker er forskellige. Derfor bør maskinproducenterne også udvikle maskiner, der kan udføre et bedre arbejde, altså kvalitet over kapacitet.

»Der er et hav af potentiale,« siger Ole Green.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.