I sin nuværende form handler Arlagården Plus om at indsamle visse grundoplysninger og data fire gange årligt om bevægelse, huld, skader og renhed i besætningen.
Og det er der også klare fordele i for den enkelte landmand. Det var budskabet fra mælkeproducent Per Østergaard på et indlæg i eftermiddag om Arlagården Plus.
»Det er et værktøj til at sælge vores produkter, og jeg tror, at vi om fem år har mange flere forskellige typer mælk i Danmark, for nu har vi værktøjet til at finde lige den mælk, der efterspørges. Men det giver også mulighed for at følge udviklingen i sin egen besætning, gøre det en tak bedre i næste kvartal og lære af sine kolleger gennem benchmarking«, forklarede han.
Godt salgsargument
Han udfører bedømmelsen sammen med sin fastansatte medarbejder, og han anbefalede også andre besætningsejere at involvere sig.
»Så får man en fornemmelse af, hvor man ligger henne og kan følge udviklingen kvartal for kvartal og sammenligne sig med andre«, understregede han.
Han så frem til at få medicinforbruget med.
»Der ligger vi jo meget lavt i Danmark og er vant til at registrere alt omkring medicin, så det er alletiders argument for at sælge noget mere mælk«.
Kommentarer