Selvkørende får hæve-sænkekabine

Trioliet fejrer ti års jubilæum med selvkørende mikservogne med omfattende opdatering og nye finesser.

Trioliets såkaldte New Edition-serie af de selvkørende Triotrac selvkørende mikservogne har været gennem en omfattende fintuning og opgradering.

Den hollandske producent med ti års erfaring med de selvkørende enheder benyttede kommende lovkrav om nye motorer til at give hele vognen en overhaling med fokus på brugervenlighed, kapacitet og reducerede driftsomkostninger.

Så ud over at opfylde kommende emissionskrav har Triotrac-serien nu også en avanceret motorstyring, der flytter kraften derhen, hvor der er mest brug for den på den fuldhydrauliske maskine med hydrostatisk fremdrift og powershift-transmission. Det vil for eksempel sige, at ved udtagning sendes kræfterne ud i skærehovedet for enden af teleskoparmen, der nu når op i seks meters højde, mens sneglene i blandekarret til gengæld sænker omdrejningerne en anelse.

I netop blandekarret er flowet optimeret, og det samme er transporten dertil med et v-bælte, der samler foderet i en ’stråle’, der rammer optimalt mellem sneglene.

Kabinen hæves to meter

Over v-bæltet sidder den nu 20 procent større kabine med touchscreen-betjening, AC, øget udsyn med buet forrude. Som noget helt unikt kan kabinen glide med hydrauliske cylindre langs v-bæltet op til en udkigshøjde fremad og bagud på godt 3,5 meter. Derved kan både skærehovedet og blandingen overvåges.

Triotrac kan styre på forhjulene, baghjulene samt alle fire og dermed køre dogwalk og i praksis bevæge sig næsten sidelæns i siloen. Bagerste aksel låses ved en fremkørselshastighed over 10 km/t

Nyt er også den vægtkontrollerede hydrauliske affjedring af ekvipagen, som tilpasser sig fyldningen af blandekarret.

Modellerne spænder over 17, 20 og 24 kubikmeters kapacitet. 28 og 32 kubikmeter lanceres i 2017. De største modeller kan udstyres med en medstyrende ekstra bagaksel, der kan løftes ved vejkørsel.

»Det er en fordel, hvis de skal køre meget på landevejen, hvis der for eksempel skal fodres køer på én ejendom og kvier på en anden. Så kan man spare på de dyre dæk og bremser ved at hæve den forreste af bagakslerne,« forklarer produktsupporter Freek Berkhoff fra Trioliet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.