Sensorer skal give bedre beslutninger

EuroTiers store tema er Digital Animal Farming, som både skal sikre en lettere arbejsdag, bedre dyrevelfærd og dokumentation for den gode indsats i staldene.

Årets tema på EuroTier lander lige midt i krydsfeltet mellem smarte sensorer, trådløst internet, stadig større bedrifter, stigende arbejdskraftmangel og øget fokus på dokumentation af dyrevelfærd og bæredygtighed.

Med Digital Animal Farming, som bedst kan oversættes til digital husdyrproduktion, sætter EuroTier særligt fokus på sensorer til at fjerne, hvad EuroTier selv kalder mere eller mindre kvalificerede gæt som grundlag for vigtige beslutninger i husdyrproduktionen omkring for eksempel fodring og sygdomsbehandling. Men sensorer kan også bruges til at styre mikroklimaet i stalde hurtigere og mere præcist, for eksempel i perioder med risiko for varmestress.

Har sit eget hjørne

Temaet folder sig ud i et hjørne af hal 26 og byder på både demonstration af en række løsninger fra førende producenter samt et dagligt fagligt program med indlæg på tysk og engelsk.

Der er fokus på svineproduktion i indlæggene om onsdagen, mens det gælder kvæg i torsdagens faglige indlæg.

Mens sensorløsninger og brug af dataanalyseværktøjer allerede er hverdag for mange danske husdyrproducenter, når det gælder beslutningsstøtte og dyresundhed, kan især det tredje undertema af Digital Animal Farming måske være nyt for mange, nemlig fødevaresikkerhed.

Det emne fylder rigtig meget i Tyskland, forstået bredt som øget krav fra både forbrugere og myndigheder om dokumentation, som rækker langt ud over sporbarhed og omfatter alle delprocesser i fødevareproduktionen. I fremtiden vil klimabæredygtighed formentlig også komme i fokus.

Digital animal farming

Læs mere om det faglige program på hjemmesiden www.eurotier.com og via den særlige EuroTier-app (kan hentes til både Android og Apple)

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.