Erkender, maskiner til kartoffelfolket går godt

Markedet for kartoffelmaskiner er ikke stilnet af i år.

Fra flere sider i markedet meldes om et godt salg, naturligt bakket op af det faktum, at kartoffelavlerne har taget endnu flere arealer i brug til kartofler til melfabrikkerne.

Hos markedsleder Grimme Skandinavien er salget som sidste år igen steget med 10 til 15 pct., oplyser salgschef Per Rasmussen.

»Det går rigtig godt. Vi har stigende omsætning, og der er en stor udvikling inden for kartoffelarealet«, siger han og forklarer, at Grimme samtidig har fået stadig mere tekniske maskiner ud i markedet med kameraovervågning og telematik, så kartoffelproducenten får nye muligheder for at optimere og følge arbejdet på, i og fjernt fra marken.

Udviklingen illustreres meget godt af, at arealet med melkartofler siden 2010 er steget fra 19.000 hektar til omkring 40.000 hektar, hvoraf en del marker er kommet til i de sidste par år.

Hos Grimme Skandinavien, der henter 60 pct. af omsætningen i Danmark og de resterende 40 pct. i Norge, Sverige og Finland, kræver det stigende marked i dag en serviceorganisation med ti servicebiler alene i Danmark for at kunne følge med.

Konkurrencen er samtidig skærpet i markedet. Horsch-importøren Weko Agro Machinery har i de senere år købt de to AVR-maskinhandlere PowTec og Hoven Maskinforretning op og dermed fået samlet salget af de belgiske kartoffelmaskiner. Uden at opgive præcise salgstal fortæller Jens-Aage Jensen, at salget af AVRs maskiner er firedoblet i denne sæson.

»Vi må erkende, at det er gået rigtig godt i denne sæson. De sidste fabrikkers udvidelser har skullet køre her fra 2020 af. Det har også gjort, at man har været ude at investere. Der ville komme en regulering, men det er positivt, at vi har fået del i den del af markedet«, siger han.

Søren Trads Møller fra Yding Smedie & Maskiner har bl.a. Dewulf’s maskiner i salgsmappen. Her mærkede man et større sug sidste år, men stadig et godt handelsklima i år.

»Vi har jo klart mærket, at der er kommet nye avlere ind, og at der er eksisterende avlere, der udvider og vil skifte til nyt udstyr«, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.