Rense-læssemaskiner må køre på vejen

Afgørende dispensation for kørsel med rense-læssemaskiner.

Efter at Nordic Sugar har flyttet indtransporten af roer til lastbiltransport, er rense-læssemaskiner blevet en uundværlig del af forsyningskæden. De er dog længere end de 12 meter, motorredskaber tillades at være i Danmark, men nu er der kommet en dispensation.

Landbrug & Fødevarer Seges har arbejdet for en dispensation, så maskinerne kan komme til og fra markerne.

»Branchefællesskabet for færdsel har samarbejdet med Færdselsstyrelsen for at opnå en løsning, og de har lyttet. Jeg har nu modtaget tilladelser for Lolland og Guldborgsund kommuner og er informeret om, at flere er på vej. Tilladelsen kommer til at gælde til og med 2021«, siger Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent markteknik, Seges.

»For vores branche er denne dispensation og en senere permanent løsning fuldstændig altafgørende, for ellers falder hele vores setup til jorden. Det er rationelt og effektivt, og det hører med til billedet, at konceptet med rense-læssemaskinerne i den grad har gavnet trafikbilledet i forhold til tidligere tiders massive trafik med traktorer og vogne«, siger Knud Erik Clausen, Holtegaard, repræsentant for Danske Sukkerroedyrkere.

Henning Sjørslev Lyngvig tror på en permanent løsning:

»Færdselsstyrelsen og Branchefællesskabet for Færdsel drøfter en løsning, hvor de køretøjer, lovgivningen ikke rummer, kan køre under særtransportforordningen som ’selvkørende blokvogn’, akkurat som mobilkraner. Det kan blive løsningen for roe- og kartoffeloptagere, rense-læssemaskiner samt visse bæltekøretøjer«, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.