L&F: Økosalget skal nok komme op igen

Landbrug & Fødevarer og Coop er fortrøstningsfulde. Faldende inflation og lønstigninger skal få danskerne til at søge mod de økologiske varer igen.

Der blev i 2023 solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en uændret omsætning i forhold til 2022, mens der er tale om et fald på fire procent i mængde. Men Landbrug & Fødevarer og Coop er fortrøstningsfulde for fremtiden.

I en pressemeddelelse fremgår det, at udviklingen ikke kommer bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

- Vi har hørt fra virksomhederne og detailhandlen, at økologisalget i særligt første halvår 2023 var presset, så det er ikke overraskende at tallene for hele året 2023 viser en lille nedgang i mængde. Den høje inflation og mindre råderum i de danske familiers husholdningsbudgetter er årsagen til at flere danskere har valgt at skære ned på økologiforbruget, siger hun.

Størst fald for kødvarer

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at nedgangen i økologisalget har været størst for kødvarer, der er faldet 14 procent i omsætning og 13 procent i mængde.

Til gengæld steg salget af grøntsager med fem procent, mens frugt faldt otte procent. Der blev i alt solgt frugt & grøntsager for 5,7 milliarder kroner og er dermed den største økologiske varegruppe. Salget af mejerivarer steg med fem procent til i alt 3,3 milliarder kroner, hvilket var den næststørste varegruppe i 2023. Der blev solgt økologisk kød og æg for henholdsvis 0,9 milliarder og 0,8 milliarder kroner.

Fortrøstningsfulde

Til trods for uændret økologisalg og lille nedgang i mængde i 2023 er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for fremtiden.

- Vores analyser viser, at danskerne bakker op om de økologiske kerneværdier som god dyrevelfærd og beskyttelse af klima, natur og miljø. Og i takt med at inflationen falder og de seneste lønstigninger slår igennem, får danskerne igen flere penge mellem hænderne, og det gør at vi forventer at økologisalget begynder at stige igen - både i omsætning og mængde, siger Kirsten Lund Jensen.

Grund til optimisme

Lignende melding lyder fra Thomas Roland, Chef for Vareansvarlighed og kvalitet i Coop, til trods for at Coop har oplevet et marginalt fald i økologisalget fra første kvartal 2024 i forhold til samme periode i 2023

- Der er nogle strukturelle tendenser i markedet, som giver grund til optimisme. Vi har nu lukket de sidste Irma butikker, og derfor vil vi ikke se et tab af økologisk salg med den begrundelse mere. Samtidig er den store trafik af kunder over imod discountbutikker bremset op, og nu vinder supermarkederne med et bredere økologisk sortiment igen en smule markedsandele, lyder det fra Thomas Roland i pressemeddelelsen.

I Coop er priserne på for eksempel økologisk kød og kylling på vej nedad igen efter inflationschokket i 2022, og detailkæden ser nu en stigende tendens i salget af kød, frugt & grønt og kolonialvarer.

- Alt i alt får det mig til at konkludere, at vi nu har set bunden af faldet og er klar til fornyet vækst, siger Thomas Roland.

Den økologiske markedsandel i detailsalget er af Danmarks Statistik beregnet til 11,8 procent, hvilket fortsat er den højeste andel i EU med Østrig på anden pladsen med 11,0 procent i 2023.

/ubi


 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle