Arla: Klimakrav kan lukke danske mejerier

Det danske råvaregrundlag er i alvorlig fare for Arla, hvis dansk mælkeproduktion skal opfylde de fastsatte klimakrav.

Vi vil blive nødt til at lukke danske mejerier. Råvaregrundlaget vil for alvor være truet.

Så kontant lød det fra næstformand i Arla, Jan Toft Nørgaard, under en paneldebat på Mælkefestivallen ved Varde, som blev indledt fredag.

Et af de gennemgående temaer i debatten er de reduktionskrav, som dansk landbrug er stillet overfor af EU. Krav som især vil ramme danske kvægproducenter, da man ønsker at begrænse udledningen af klimagasser.

»Det er helt skævt, at danske mælkeproducenter, som leverer klimabevidst mælk i verdensklasse, skal have indfri de største reduktionskrav. Det vil betyde nedlukninger af mælkeproduktioner og dermed også et mindre råvaregrundlag for Arla. Vi har hidtil ikke været nervøse for råvaregrundlaget, men klimakravene gør os meget nervøse,« lød det fra Jan Toft Nørgaard.

En anden deltager i paneldebatten, Kjartan Poulsen, formand for Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, frygter, at hver fjerde mælkeproducent må stoppe, hvis kravene skal indfries.

Mål på hver liter mælk

Peder Philipp, formand for L&F, Kvæg, som også deltog i paneldebatten, anfægtede det faglige grundlag, som ligger til grund for reduktionsmålene.

»Det er tosset at opgøre det i forhold til bruttonationalproduktet. Man skal opgøre belastningen pr. liter mælk eller kg ost, som forbrugerne indtager. Hvis man lavede de udregninger ville man se, at danske mejeriprodukter har det suverænt laveste klimaaftryk, som det ikke giver nogen mening at forlange så store reduktioner af, som vi er stillet i udsigt,« sagde han.

Modsat de to deltagende politikere, Anni Mathiesen fra Venstre og Christian Rabjerg Madsen fra Socialdemokraterne, tror Peder Philipp ikke på, at det er muligt at omgøre reduktionsprocenten.

»I stedet bør man se på, om referenceperioden er rigtig. Og få decideret faglighed ind i beregningerne,« lød hans forslag.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.