Estisk mælkeproducent med 1.100 køer: Mælkeprisen kryber langsomt opad

Blog fra mælkeproducenten: Mælkeprisen hos Leo Hansen i Estland er bundet op på den europæiske gennemsnitspris, og der er kontrakt på protein året ud. 

Af Leo Hansen, fortalt til Frederik Thalbitzer 

Foråret lader vente på sig. Vi plejer at være i gang med forårsarbejdet nu, men det har lige sneet, og der ligger 10 centimeter, så det er hvidt endnu. Det er dog ved at slå over i regn og i næste uge melder de faktisk om op til 15 grader. Så kan vi nok komme til at køre, og det er så et par uger senere end normalt, men det kan stadig nå at blive godt det hele. Men vi vil altså gerne af med noget gylle nu. 

Vores mælkepris har været stigende hen over vinteren ligesom i Danmark. Her i april får vi 42 cent, der svarer til 3,16 kr. pr. kg plus lidt regulering for kvalitet. Vi ligger med høje procenter på 4,38 procent fedt og 3,63 procent protein.

Vi har kontrakter på soja resten af 2022, så vi står med et godt udgangspunkt. Vi fik også købt gødning i efteråret til gammel pris. I dag ville det kost 5-6 gange så meget. 

Elprisen og prisen på diesel kan vi dog ikke gøre noget ved. Der lider vi under prisstigninger. Så længe mælkeprisen er på det nuværende niveau, har vi et godt udgangspunkt. Vi har da heller ikke overvejet at ændre i mark- og foderplaner for at få tingene til at hænge sammen. 

Udfordringen bliver at vurdere, hvad vi skal gøre i forhold til 2023. Hvornår vil det være rigtigt at skrive kontrakt og til hvilke priser? Det bliver en svær opgave.

Proteinprisen er høj, hvis man skal købe det i dag. Den er meget usikker, så lige umiddelbart tror jeg ikke, den stiger mere. 

Jeg er mere bekymret for gødning. Kan man overhovedet købe det og til hvilket prisniveau? Her vil vi se på, om vi kan udnytte vores gylle lidt bedre, end vi gør i dag. 

Lønpres

Et andet sted, der er et pres, er på lønninger. Vores medarbejdere oplever jo også, at mad og brændstof bliver dyrere. De skal have en lønstigning, hvis de skal holde samme købekraftniveau. Derfor holder vi meget øje med at effektiviteten er i top, så vi kan give dem et lille løft i lønnen. 

Mælkeprisen er heldigvis høje så vi kan jo også godt betale mere for input. 

Vores mælkeydelse stiger også lige så stille. Vi kan mærke, at vi er færdige med at bruge den lidt tunge majs fra 2020 og er kommet over på den bedre majs fra 2021. Dagsydelsen ligger i dag på 38,1 kg pr. ko pr. dag med 4,38 procent fedt og 3,63 i protein. Med de nuværende prisrelationer er det godt at ligge med en høj ydelse. 

Vaccine virker

For et par måneder siden fortalte jeg om, at vi begyndte at vaccinere kalvene mod ringorm med Trichoben. Det er svært at blive sygdommen kvit uden vaccination, for det er en svampesygdom, der spredes med sporer, så dyrene smittes ved kontakt med inventar og andre dyr. Sporerne kan overleve flere år i stalden og er resistente over for almindelig rengøring. Vi har stadig lidt ringorm, og vi regner også med, at det tager lang tid at blive dem kvit. Vi kan dog allerede nu se, at vaccinationen hjælper.

Det koster 30 kr. pr. kalv, men de dyr, der rammes, trives ikke 100 procent. De får hudlæsioner og hårtab, så jeg tænker, at de penge er givet godt ud nu, hvor jeg kan se, at det virker.   
 

Faktaboks

Fakta

  • Gården Oü Härjanurme Mõis  ligger ved Estlands næststørste by, Tartu
  • 1.100 køer, Holstein
  • Mælkeydelse 12.000 liter mælk leveret 
  • 4,05 fedt 3,45 protein
  • Leverer til det finske mejeriselskab Valio 
  • 1.800 hektar konventionelt drevet, deraf 1.000 hektar grovfoder og resten er byg, hvede og vinterraps
  • 40  ansatte i alt, 26 i stalden, deraf er der to i malkestalden plus en der henter køer døgnet rundt
  • Ejer: DanEsti
  • Driftsleder: Leo Hansen, 44 år

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.