Få styr på holdbarheden i din besætning

Find årsagerne til at dine køer bliver udsat. Lang holdbarhed er synomymt med god sundhed, øget mælkeproduktion, lavere klimaaftryk og dermed øget arbejdsglæde.

Af Jørgen Aagreen, kvægrådgiver, KvægXperten

Holdbarheden i din besætning er af afgørende betydning for din økonomi. Der er en høj sammenhæng mellem holdbarhed blandt køerne og bedre økonomi.

Samtidig er lang holdbarhed synomymt med god sundhed, øget mælkeproduktion, lavere klimaaftryk og dermed øget arbejdsglæde.

Figur 1 viser ’Holdbarhed’ fra DMS. Listen viser, hvilke køer der er henholdsvis døde, slagtet og levende køer. Vigtigst er antallet af køer der overlever. Her ’overlever’ under fem pct.af køerne til 6. laktation.

Figur 1. Holdbarhedsprofil for køer

Hvorfor bliver køerne udsat?

Målet er at få flere ældre køer uden negative følger på ydelse og sundhed.

Derfor er det vigtigt at få klarlagt, hvorfor køerne bliver udsat i besætningen. Her bliver der slagtet mange køer fra midten af 2. laktation og indtil starten af 3. laktation, ligeledes er der mange, der udsættes fra midten af 3. laktation.

Du får flere ældre køer i din besætning ved at afhjælpe årsagerne til tidlig udsætning. Gennemgå udsætterårsagerne hos dig, det er grundlaget for at forbedre resultaterne.

Bedre holdbarhed betyder ændringer i management og/eller ændrede staldforhold, f.eks. indretning af stalden. Arbejd med holdbarheden i din besætning ved at fjerne årsagerne til tidlig udsætning.

Det er en god ide at tage det op som et tema i jeres erfagruppe eller oprette en ny gruppe kun med det formål.

Se flere aktuelle tips til kvægbedriften i det nye nummer af fagmagasinet KVÆG, der udkommer i dag 10. marts. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.