Internationalt projekt: Lukket kostald skal samle metan op

Seges har søgt midler til et internationalt projekt, som skal udvikle en klimavenlig kostald.

Kan man designe en lukket kostald, hvor køernes udledning af metan indfanges i filtre og udnyttes til noget positivt i stedet for at ende i atmosfæren som en klimagas?

Det spørgsmål står centralt i et projekt, som Seges, Husdyrinnovation har søgt penge til hos Mælkeafgiftsfonden.

»Ved at ændre på genetikken eller fodringen kan vi reducere metanproduktionen, men det er desværre i begrænsende mængder.

Derfor har vi vendt udfordringen på hovedet og stillet det spørgsmål, om vi kan bruge metanen til noget positivt, hvis vi kan indfange den i en specialdesignet stald«, forklarer Trine Barrett, afdelingschef for Seges, Husdyrinnovation.

Alle kan byde ind med ideer og tanker

Seges satser ikke på et rent dansk projekt, men vil, hvis midlerne bevilges fra Mælkeafgiftsfonden, sende en global invitation ud og forhåbentligt etablere et internationalt samarbejde.

»Alle lande med kvægbrug har denne udfordring, så vi indbyder alle til at byde ind med ideer og tanker. I Holland er man eksempelvis langt med luftrensning, som kunne blive en del af teknologien med at oprense metanen og gøre den anvendelig til andre formål«, uddyber Trine Barrett.

Seges efterlyser alle ideer til såvel teknologi som byggeløsninger, som kan gøre det muligt at skabe et lukket miljø, hvor luften kan opsamles.

»Jeg forestiller mig, at stalden kunne blive med gennemsigtige sider, så vi både tilgodeser åbenhed overfor det øvrige samfund og forbrugerne, og samtidig skaber et lukket miljø af hensyn til klimaet. Men alle bolde er givet fri til at tænke visionære tanker«, siger Trine Barrett, som forventer at få svar fra fonden i slutningen af maj.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.