Koens madras har stor betydning for komfort og ydelse
SLF og Syddansk Kvæg holder et fælles madrasmøde 24. maj med et par timers besøg på en gård, hvor der vil være fokus på ko-komfort og liggetid

Typisk arbejder landmanden hårdt på at skabe ydelsesfremgang ved at optimere og skabe det gode foder til besætningen. Men han tænker måske ikke over, hvor vigtig staldens indretning også er.

Ofte kan det nemlig være staldens indretning og sengebåsenes komfort, der bremser det gode arbejde mod mere mælk i tanken.

Det skriver SLF i en pressemeddelelse.

"Når vi går staldene igennem, ser vi ofte, at de fysiske rammer for køerne ikke er optimale. Typisk kan vi med små ændringer gøre forholdene bedre – uden anden omkostning end tiden. Vores dyr er blevet større, og anbefalingerne siger mere plads pr. dyr. Derfor skal vi lave det rigtige kompromis", siger bygningskonsulent Anders Ugelvig fra SLF.

Få justeringer gør stor forskel

SLF og Syddansk Kvæg afholder derfor et madrasmøde i forbindelse med et gårdbesøg den 24. maj ved Løgumkloster.

Her kan interesserede blive klædt på til det rette valg af madras og andre typer af liggeunderlag i sengebåsen.

Og man får indsigt i, hvorledes koens komfort og liggetid har betydning for bedriftens ydelsespotentiale og ikke mindst køernes holdbarhed.

"Vi vil forsøge at vise landmanden de små ting, der kan gøres i forbindelse med indstilling af eksempelvis inventar og underlag. Det er noget, der kan gøres uden de store investeringer, men til stor gavn for køerne", siger chefkonsulent Camilla Louise Bak, Syddansk Kvæg.

På madrasmødet vil Dan Egtved deltage med de såkaldte Kraiburg-madrasser.

Gennem praktisk undervisning dykkes der ned i korrekt indstilling af sengebåse, valg af liggeunderlag og ko-adfærd i stalden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.