Landmand troede først det var afrikansk fupopkald

Preben Ørum fortalte ugandiske erhvervsfolk om sit gårdmejeri, der årligt producerer 100 tons ost.

For nyligt modtog Preben Ørum, landmand og mejeriejer fra Brønderslev, et opkald.

”Ham der ringede talte ikke rent dansk, så jeg troede det måske var fup. Jeg tænkte, om jeg skulle gå i forsvarsposition,” siger Preben Ørum.

Det vidste sig, at det var Ugandas ambassade, der ringede. De havde via internettet læst om hans og konen Marianne Simonsens gårdmejeri, Sønderhaven.

Seks erhvervsfolk var sammen med Ugandas ambassadør derfor på besøg hos Sønderhaven fredag, hvor de hørte om mejeriets og dets funktion.

I dansk målestok er Sønderhaven Gårdmejeri et lille mejeri, der forarbejder mælk fra 100 køer til 100 tons specialost. I ugandisk målestok er størrelsen passende.

Mange af Ugandas kvægbesætninger er ganske små, så derfor gælder det om at have mindre mejerier spredt ud over landet.

Preben Ørum beretter, at erhvervsfolkene var meget interesserede i både mejeriet, men også de danske malkekøers egenskaber. Hvor Preben Ørum malker 40 liter om dagen pr. ko, så er det 10 liter i Uganda.

For landmanden fra Brønderslev gav besøget også lidt reklame. Det er ikke hver dag, at der kommer ambassadører på besøg i Nordjylland, så de lokale medier mødte op.

Derudover var Preben Ørum glad for at kunne dele sine erfaringer.

”Kunne man bidrage med et eller andet der, så vil jeg gerne det,” siger Preben Ørum.

Og så var det en sjov oplevelse at få international opmærksomhed.

”Det var meget pudsigt,” siger Preben Ørum.

Sønderhaven startede som mejeri i 2007. Der er fem fuldtidsansatte, ligesom både Preben Ørum og Marianne Simonsen arbejder med gården og mejeriet.

Læs mere om gårdmejeriet og udfordringerne her.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.