Landmandsfamilie fortalte om traumatisk oplevelse - nu tages affære

Fødevarestyrelsen vil i samarbejde med Landbrug & Fødevarer lave et nyt hæfte til landmænd, der rammes af mistanke om smitsomme sygdomme i besætningen.

Tidligere i dag, torsdag, bragte landbrugsavisen Jette Hammershøjs fortælling om, hvordan det var at være under mistanke om mund- og klovsyge i deres besætning i Nordjylland.

Situationen oplevede landmandsfamilien som nærmest traumatisk. Hun stod tilbage med en følelse af at have glemt alt, hvad de var blevet fortalt af dyrlæger og Fødevarestyrelsen, fordi situationen var så stressende.

Det vil Fødevarestyrelsen sammen Landbrug & Fødevarer gerne lave om på.

"Vi tager det meget seriøst, når vi får tilbagemeldinger som denne fra Jette Hammershøj – hun oplevede at mangle information i den pågældende situation. Derfor vil vi til næste år udarbejde et hand-out, der indeholder praktiske informationer, der er mere letlæselige," forklarer souschef i VeterinærNord ved Fødevarestyrelsen, Majbritt Birkmose.

Landmanden får udleveret et såkaldt offentligt tilsynsbrev ved mistanke om smitsomme sygdomme. Det er et formelt brev med retningslinjer for håndtering af dyr og produkter som mælk og avlsmateriale fra besætningen.

"Det er et formelt brev, og jeg anerkender, at det at være ejer af en besætning, der er under mistanke for mund- og klovsyge, er en forfærdelig situation, som jeg også selv ville blive meget påvirket af. I den situation absorberer man ikke alle de informationer, der bliver givet," siger souschefen.

Materialet, der er færdigt i første halvdel af 2017 kommer til at indeholde baggrundsinformation og praktiske informationer i forbindelse med blandt andet karantæne.

Der vil også være kontaktinformation, blandt andet omkring, hvor man kan opsøge krisehjælp.

Forløb efter bogen

Især ventetiden på prøverne fra laboratoriet var hård for landmandsparret. Det er desværre vilkårene, forklarer chefkonsulent ved Fødevaresikkerhed og veterinære forhold i L&F, Jan Dahl.

"Det faktuelle forløb, hvor Fødevarestyrelsen tog over, er foregået lige efter bogen. Det er en utrolig stressende periode for besætningsejerne, men det tager den tid, det tager," siger Jan Dahl.

På Kærgaard blev de kontaktet af LandboNord, der tilbød støtte.

"Man er altid velkommen til også at ringe til os og få en snak," forklarer L&F-chefkonsulenten.

"Vi har ikke et egentligt kriseberedskab, men vil altid gerne hjælpe. Normalt er det de lokale foreninger, der håndterer situationen, og det er mit indtryk, at det også var gældende i det pågældende tilfælde," siger Jan Dahl.

Han ser frem til det skriftlige materiale, som L&F og Fødevarestyrelsen er i gang med at udarbejde.

"Vi har lært af det her, at vi skal sørge for bedre orienteringsmateriale, der vil være en del af standardproceduren i en sag som denne."

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.