Lely politianmeldt i sag om malkerobotter

Landmænd kan have betalt for meget for malkerobotterne, mener Konkurrencerådet.

Lely Nordic og fire danske Lely centre bliver politianmeldt for at aftale priser og dele markedet for malekrobotter mellem sig.

Det betyder, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, SØIK, nu skal foretage en strafferetlig vurdering af sagen.

”Det er en grov overtrædelse af konkurrenceloven, når virksomheder aftaler priser og deler markeder mellem sig for at begrænse konkurrencen. I dette tilfælde skader det landmændene, som kan have betalt for meget for malkerobotter og andre Lely-produkter,” forklarer direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, i en pressemeddelelse.

Konkurrencerådet har derfor valgt at anmelde sagen til SØIK, der nu skal vurdere, om der er strafferetligt grundlag for at rejse tiltale mod virksomhederne.

Konkurrencerådet politianmelder Lely Nordic og fire danske franchisetagere for i fire og et halvt år at have delt markeder mellem sig og koordineret priser på malkerobotter i strid med konkurrenceloven.

I juni 2014 afgjorde Konkurrencerådet, at aftalerne om pris- og markedsdeling på Lely-produkter var ulovlige. Konkurrenceankenævnet stadfæstede i september 2015 Konkurrencerådets afgørelse.

De politianmeldte virksomheder er Lely Nordic samt de fire danske franchisetagere Lely Center Herrup, Lely Center Rødekro, Lely Center Tarm og Lely Center Viborg.

Det er nu op til Statsadvokaten for Særlig Økonomi og International Kriminalitet at foretage en strafferetlig vurdering af sagen, herunder om der skal rejses tiltale mod virksomhederne.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tog sagen op i 2011 på baggrund af flere klager over Lelys forretningsmodel og metoder.

Se pressemeddelelsen her.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.