Mælk i stort prishop i detailhandlen

Som du nok allerede har bemærket, så har detailkæderne i november hævet prisen på mælk.

Nu har Danmarks Statistik opgjort, at prisen på frisk mælk i de danske detailbutikker er steget med 8,7 procent på blot én måned, fra oktober til november.

Dermed er de nye toner på verdensmarkedet også i gang med at slå gennem i detailhandlen. Først og fremmest på mælk, hvor den nye balance først slår igennem.

 Ændring i pct. i forhold til måneden før (pct.)Ændring i pct. i forhold til samme måned året før (pct.)
Mælk, frisk8,715,7
Mælk med lavt fedtindhold, frisk1119,2
Yoghurt0,1-2,1
Ost0,1-4
Andre mejeriprodukter3-1,1
Smør-5,2-7,3

 

Mel, Brød, mv.

 Ændring i pct. i forhold til måneden før (pct.)Ændring i pct. i forhold til samme måned året før (pct.)
01.1.1.1 Ris-6,6-15
01.1.1.2 Mel og gryn67,7
01.1.1.3 Brød0,21,7
01.1.1.4 Andet bagværk2,90,5
01.1.1.5 Pizza og tærter-0,70,3
01.1.1.6 Pastaprodukter og couscous0,4-2,8
01.1.1.7 Morgenmadsprodukter3,91,9
01.1.1.8 Andre kornprodukter0,32,7

Kød

 Ændring i pct. i forhold til måneden før (pct.)Ændring i pct. i forhold til samme måned året før (pct.)
01.1.2.1 Okse- og kalvekød1,40
01.1.2.2 Svinekød-1,9-4,7
01.1.2.3 Lamme- og gedekød-0,50,4
01.1.2.4 Fjerkræ2,62,6
01.1.2.6 Indmad o.l.-1,23,3
01.1.2.7 Tørret, saltet eller røget kød1,51
01.1.2.8 Andet kødpålæg mv.1,31,1

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.