Mælkeformand: Arla bør lade sig inspirere af DC

Arla bør også skærpe fokus på at løfte sig i forhold til konkurrenterne.

Det mener Kjartan Poulsen, formand for Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter. Han roser i sit ugebrev Danish Crowns kommende strategi, hvor en hjørnesten er et mål om at sikre 80 øre ekstra pr. kg i afregning til landmanden i forhold til udenlandske konkurrenter.

"Endelig et andelsselskab, der tør udtale konkrete ambitioner med et løfte om bedre afregning til danske andelshavere i forhold til den udenlandske pris," skriver Kjartan Poulsen.

Danish Crown indfører et helt nyt nøgletal i form af et EU-indeks. Nøgletallet skal være det afgørende målepunkt for, om Danish Crown når sine ambitioner de kommende år. Senest i 2021 skal Danish Crowns afregning være løftet med 60 øre/kg i forhold til i dag. Når slagteriselskabet i 2015/16-regnskabet forventer at ligge 20 øre/kg over EU-indekset, betyder det altså, at man har som ambition at ende 80 øre/kg over konkurrenterne i 2021.

"Et løfte som hidtil har været en umulig tanke i Arla Foods," siger Kjartan Poulsen.

Danish Crown fik i år ny topchef, den tidligere finansdirektør i Arla, Jais Valeur.

"Det er godt gået af direktør Jais Valeur – ærgerligt at han ikke kom på den tanke, mens han var ansat i Arla Foods. For det kan da forhåbentlig ikke have noget at gøre med, at der er kommet udenlandsk interesse for de danske svin," skriver Kjartan Poulsen.

Seniorforsker Henning Otte Hansen, Københavns Universitet, sagde søndag til Landbrugsavisen.dk, at han vurderer, at konkurrencen fra Tönnies om de danske svin er med til at presse Danish Crown til at være mere fokuseret på afregningen til landmanden.

"Desværre har der ikke været nogen til at presse Arla Foods i Danmark i mange år, hverken på det konventionelle marked eller økomarkedet," skrev LDM i en kommentar til artiklen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.