Majs og græs lige så dyrt til grovfoder
Knap 100 nordjyske landmænd blev opdateret på viden om grovfoder, da LandboNord tirsdag inviterede til årligt grovfodermøde.

Der skal godt med brændstof til at producere kød og mælkeprodukter af høj kvalitet. En stor del af brændstoffet hedder grovfoder, og LandboNord havde sat tirsdagen af til at opdatere knap 100 nordjyske landmænd med den nyeste viden om grovfoder, og hvordan man udnytter det bedst, så det også skaber et fornuftigt resultat på bundlinjen.

Derfor var opfordringen at producere så meget af sit foder selv – vel at mærke den type foder, som den individuelle landmand er bedst til.

"Eksempelvis er græs dyrt at fremstille, og man kan være fristet til at dyrke majs i stedet for, men når vi regner alle omkostninger med, så er de nogenlunde ens, om det hedder græs eller majs. Derfor er det op til den enkelte, hvad, han synes, er bedst for bedriften – resultatet bliver det samme med de nuværende prisforhold," siger LandboNords fagchef for grovfoder, Brian B. Søndergaard.

Udover oplæg fra Brian B. Søndergaard, kunne deltagerne også høre kvægrådgiver i LandboNord, Ole H. Nielsen, uddybe prisforholdene på foder baseret på erfaringerne fra FMS-beregninger. Desuden kunne Flemming Hedegaard, fra Byggeri og Teknik i Herning, fortælle om samarbejde med maskinstationen.

Økonomikonsulent i LandboNord, Kenneth R. Jakobsen, viste gode eksempler på, hvordan egenproduktion af foder kunne resultere i en god bundlinje. Landmand Poul Henningsen fra Nibe fortalte om sine positive erfaringer fra to års deltagelse i Grovfoderskolen.

Og så havde skuespiller Hanne Laursen sneget sig ind i talerækken. Udklædt som landmand indtog hun scenen med eksempler på forskellige typer af landmænd – til stor morskab hos publikum.

Emneord foder

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.