Ny, dansk mælkebørs forsinket af sygdom hos partner

Milk2Market, der blev lanceret i november, har endnu ikke gennemført handler. Årsagen er, at en central partner er blevet syg.

Mælkeauktionen Milk2Market, som en række danske aktører lancerede for to en halv måned siden, mangler endnu at gennemføre en handel mellem mælkeproducent og mejeri.

Det skyldes, at en af partnerne er blevet ramt af sygdom, forklarer Adam Estrup, talsmand for Milk2Market.
”Vi har møder den kommende tid med aktører, der skal overtage den rolle”, beretter Adam Estrup.

På de øvrige fronter går det fremad, siger han.

Milk2Market har som formål at stille en platform til rådighed, hvor mælkeproducenter kan afsætte deres mælk – eller den frimængde, de må afsætte uden om deres eksisterende aftager. Hos Arla Danmark er frimængden på 20 procent.

”Vi bryder totalt med måden, man hidtil har gjort dette på, og vi har haft massiv interesse fra købere og sælgere”, siger Adam Estrup.

”Vi forventer, at vi kan gennemføre den første handel i første halvår. Det er det tætteste, jeg kan komme. Det er klart, at sådan noget tager tid”, siger han.

Ekspansionsplaner

Partnerne har god tid. De har finansieret platformen med egne midler. Den eneste fremmede kapital bestod i udviklingsstøtte fra Innovationsfonden.

Samtidig har partnerne fået oversat hjemmesiden til hollandsk, tysk og engelsk.

”Vi har ekspansionsplaner. Kort tid efter, vi blev lanceret, fik vi henvendelser fra folk fra andre lande, og de spurgte ind til muligheden for at implementere platformen på deres marked. Det har vi brugt en del tid på at finde ud af, hvordan vi kunne gøre det på en fornuftig måde”, fortæller han.

Adam Estrup fortæller, at de har oplevet stor interesse – både positiv og kritisk.

”Dem, der støtter idéen, køber præmissen om, at vi skaber transparens i markedet, samtidig med at man får fuld afregning to gange ugentligt”, siger Adam Estrup.

En sten i skoen for Arla?

Arla har tidligere meldt, at de ikke vil kommentere på den nye platform.

Kan man ikke opfatte jeres platform som værende til gene for Arla?

”Jeg vil mene, at andelsbevægelsen er skabt for at være til fordel for andelshavere, i dette tilfælde mælkeproducenterne, så jeg kan kun forestille mig, at alle parter vil være interesserede i så gode vilkår som muligt for at afsætte deres mælk. Derfor anser vi os ikke for at være en trussel mod det etablerede. Hvis dette kan medvirke til at skabe øget indtjening og transparens hos den enkelte mælkeproducent, så skulle man jo synes, at det var til deres fordel”, siger Adam Estrup.

Omvendt, så er det ikke muligt for de mindste at leve op til jeres krav om mindstemængder. Kunne man ikke se det som de store andelshaveres mulighed for at optimere afsætningen?

”Ja, der er nogle krav til, at du skal levere så og så meget mælk. Du skal være op over grænse. Det er klart, at med tiden kan det være, at det ændrer sig. Igen handler det om, at du skal fylde en lastbil, og hvor mange stop skal du lave?”, siger Adam Estrup.

Han indikerer dermed, at mindstemængderne kan ændre sig i takt med, at platformen vokser.

Som producent skal man for at deltage i auktionerne kunne levere minimum 4.000 liter mælk til afhentning hver anden dag – eller ét stort lot eksempelvis hver 14. dag.

Auktionen er bygget op om et interaktivt kort, hvor køber selv bestemmer, hvilke auktioner mejeriet deltager i, og hvor de selv kan fastlægge en optimal rute.

Faktaboks

Partnerne bag ny auktion

Adam Estrup er partner og medejer af børsen - og talsmand for virksomheden.  Sammen med sin hustru, Dorte Fonnesbech-Wulff Estrup, der også er medstifter og investor, har han et større planteavlsbrug på Vestsjælland.

Derudover inkluderer partner- og ejerkredsen: Andreas Hastrup, som er bestyrelsesformand, Erna de Greef og mælkeproducent Bart Wagenvoort, Jens Ravnsbæk Andersen, som er adm. direktør, Lieuwe Rozema Louise Hastrup og Gregers Hastrup.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.