Salget af økologisk mælk faldt i 2015

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at danskerne køber mindre økologisk mælk.

Salget af drikkemælk har været vigende de sidste år. Til gengæld har danskerne oftere produkter som yugurt, skyr og ost stående i køleskabet.

Tendensen mærkes nu også på det ellers voksende økomarked. Salget af økologisk drikkemælk faldt ifølge tal fra Danmarks Statistik med to procent fra 2014 til 2015. Året forinden voksede salget med fire procent.

Hos Thise bekræfter Mogens Poulsen, salgsdirektør indtil april, tendensen.

"Vi har haft et svagt fald i 2015, som er størst i begyndelsen af året og retter sig hen mod slutningen af året," forklarer Mogens Poulsen, der stadig er engageret i mejeriet.

Køber mere yugurt

Faldet i økodrikkemælk opvejes dog af danskernes øgede hang til andre mejeriprodukter. Salget af økologiske, syrnede produkter steg 15 procent fra 2014 til 2015. Samme vækst ses i det økologiske ostesalg.

Arla Danmark har oplevet at fald af drikkemælk generelt - men ved økomælk har mejeriet oplevet et svagt, stigende salg, beretter Kasper Ibsen Beck, kommunikationsdirektør for Arla Danmark.

"Mælkemængderne finder nye veje, men vi er opmærksomme på at drikkemængden falder fra år til år. og det er en udvikling vi arbejder på at vende," siger Kasper Ibsen Beck og henviser til en ny kampagne, Arla har skudt i gang.

Færre tilbud på mælk hos Coop

Thises faldende salg hænger stærkt sammen med en ændret strategi hos Coop, beretter Mogens Poulsen. Thise sælger eksklusivt deres konsummælk via Coop og deres detailkæder. Detailgiganten har tidligere kørt kampagner for Thise-mælken, eksempelvis tilbud om at købe to kartoner til en billigere pris. I 2015 har Coop i stedet satset på faste lave priser på økologi og droppet kampagnetilbud på mælk.

”Fraværet af kampagner har været med til at dæmpe afsætningen af Thises mælk,” beretter Mogens Poulsen.

"Vi har talt meget med Coop om det og har også været bekymrede over udviklingen, men vi er meget fortrøstningsfulde, set i lyset af et stigende salg hen mod slutningen af 2015 og i starten af 2016," siger Mogens Poulsen.

Mælke-surrogater vinder frem

Mogens Poulsen hæfter sig ved, at salget af mælkesurrogater, mandel-, soja- og havredrikke, vokser. Han opfordrer derfor Mejeriforeningen til at føre en kampagne mælkens for sunde egenskaber.

"Jeg synes helt sikkert, at det er noget, vi skal gøre noget ved. Det er en udfordring ikke blot for Thise, men for alle mejerierne," siger Mogens Poulsen.

Arla Danmark bakker op om, at det er et fælles ansvar.

"Det kan måske være, at vi som mejeriselskaber har glemt at fortælle om mælkens sunde egenskaber. Det vil vi blive bedre til," siger Kasper Ibsen Beck.

Faktaboks

Salget af økologisk drikkemælk inden for kategorierne skummet-, mini-, let- og sødmælk:

  • 2015: 111.261 ton (fald på to procent)
  • 2014: 113.431 ton. (vækst på fire procent)
  • 2013: 108.658 ton.

Kilde: Danmarks Statistik.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.