Sharemilker: Jeg har altid Anders i baghånden

Jan ten Have etablerede sig som sharemilker for 2,5 år siden. Han har især nydt godt af den tidligere ejers gode råd.

Hvordan er det nu lige, at gyllesystemet er skruet sammen? Og hvordan lander man en god handel på tilskudsfoder?

Når Jan ten Have, Rosenlykke Jersey ved Skærbæk, kommer i tvivl, kan han altid lige spørge Anders Rosenkvist til råds. På snart tredje år danner de to nemlig makkerpar som henholdsvis sharemilker og udlejer. Og den konstellation har mange fordele, er de enige om.

»Jeg kan rette alt mit fokus på besætningen og ledelsen af de to ansatte, imens Anders tager sig af bygningerne og markbruget. Men han er jo aldrig længere væk, end at jeg kan spørge ham, hvis jeg kommer i tvivl om noget med køerne«, siger Jan ten Have.

Anders Rosenkvist nyder også godt af at kunne bidrage med viden og erfaring, når Jan efterspørger det. Men han pointerer, at parterne har lavet en klar aftale om, hvem der bestemmer og har ansvaret for de enkelte dele af bedriften.

Selvom Anders Rosenkvist står for markbruget, er det eksempelvis Jan ten Have, som vælger majssorterne og bestemmer høsttidspunkt for græs og majs.

Parterne afregner grovfoder og staldleje hver måned og har ét formelt møde årligt, hvor de vender partnerskabet.

For Jan ten Have betyder aftalen, at han har en lavere gæld end de fleste kollegaer på samme alder, imens Anders Rosenkvist er sluppet for det fysiske arbejde med køerne og i stedet kan hellige sig en interesse for produktion af biogas.

»Sharemilking fortjener langt større udbredelse«, er begge parter enige om.

Faktaboks

  • Rosenlykke Jersey, Skærbæk
  • Besætningen på 210 køer plus opdræt er ejet af Jan ten Have.
  • Stalde, jord og biogasselskab ejes af Jutta og Anders Rosenkvist.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.