Spænd selen og reducer risikoen for fatale uheld

Brug selen på minilæsseren og minimer risikoen for fatale uheld.

Det gør alligevel ingen forskel, og det er en kultur i landbruget, at vi ikke bruger selen.

Sådan lyder to mulige besvarelser i en undersøgelse om brugen af sikkerhedssele på minilæssere, som Seges står bag.

140 kvægbrugere er blevet spurgt, og heraf svarer 20 procent, at de ikke tror, at selen gør en forskel. Og 17 procent peger på kulturen som begrundelse for at lade selen være urørt.

Blot syv procent svarer, at de bruger selen, og det glæder Per Jørgensen, arbejdsmiljøkonsulent hos Seges.

- Jeg tror helt sikkert på, at vi skal arbejde med kulturen og opfattelsen af at bruge sikkerhedsselen på minilæsseren. Og selv om kun syv procent svarer, at de bruger selen, så fornemmer jeg, at det er flere end tidligere. Og det er positivt, siger han.

En forventning

Ifølge Per Jørgensen skal det være helt legitimt, at man som medarbejder eller arbejdsgiver står fast på at bruge selen.

- Vi skal have det indprentet så fast, at man som arbedsgiver kan forvente, at medarbejderne gør det. Det kræver opmærksomhed på emnet, og at de, som bruger selen, stiller sig frem og siger det, mener Per Jørgensen.

Der findes statistikker, som viser, at minilæsserne ofte indgår i arbejdsulykker.

- Jeg har ofte stået på flere landbrugsskoler og talt om emnet. Og når jeg spørger, hvor mange der har prøvet at vælte, er det overraskende mange, siger Per Jørgensen.

Nogle vælger selen fra, fordi de ikke tror, at den gør gavn ved uheld, eller fordi de vil springe af, hvis minilæsseren vælter.

- Det kan godt være, at man slår sig, hvis man vælter med selen på, men uden selen på kan et uheld være fatalt, siger Per Jørgensen.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.