Betalt indhold af BASF

Balaya: Fra glittet reklamepapir til visuel effekt på marken

Just Bach Andersen fra BASF fik den idé at tage Balayas slogan ”Se forskellen i marken” fra det glittende reklamepapir og ud i virkeligheden. Hør Just og to landmænd fortælle om projektet og se resultatet i artiklen.

På baggrund af de danske forsøg i 2019 og forsøgsbesigtigelser i Birminghamområdet samme år havde man internt store forventninger til produktet da BASF startede lanceringen ultimo 2020.  Skønt det var en udfordring at få et resultat tæt på annoncen, var vi så overbeviste om Balayas effekt, at vi var ret sikre på, at vi kunne lave annoncen i en mark ”i virkeligheden”.

Det kunne ifølge Just kun komme an på en prøve: ”Inspireret af videoen her: Farmers and suppliers join forces to thank NHS - YouTube ,  som er en hyldest til det engelske sundhedsvæsen i forbindelse med coronanedlukningen i foråret 2020, fik jeg ideen til at tage Balayareklamen fra det glittede reklamepapir og ud i virkeligheden – eller som en kollega udtrykte det: at tage tyren ved hornene.” fortæller Just.

”Med lidt teknisk snilde (og hjælp fra en ven i DHI GRAS) fik jeg omsat Balayalogoet til en tildelingsfil i Fieldsense.  Så skulle der findes en landmand, der havde GPS-afluk på dyseniveau på sprøjten og resten var så op til Balaya og Revysols egenskaber i marken.” 

Heldigvis, for Just, var det en smal sag at finde to velvillige og dygtige landmænd i BASF’s landmandsnetværk, med grejet i orden. ”I midt maj kunne vi kombinere det ypperste indenfor præcisionsjordbrug med det nyeste aktivstof til bekæmpelse af septoria i hvede i to hvedemarker hos hhv JSJ Agro i Aabybro og Mariesminde Landbrug i Jebjerg” fortæller Just.

Christian Sommerlund, driftsleder hos JSJ Agro fortæller, at de gik med på Justs idé, da det ville være sjovt at teste, hvad teknologien kunne: ”Vi havde erfaring med Balaya året inden, hvor vi så en stor farve forskel på der, hvor vi havde sprøjtet med Balaya. Det kunne derfor været sjovt at pletsprøjte med Balaya og se om teknikken fungerede som det skulle”. 

Kristian Boel Østergaard der ejer Mariesminde Landbrug i Jebjerg på Salling, gik også med på idéen da han synes det var en sjov idé:

Vi synes det var en sjov idé med gak og løjer. Vi gjorde det også for at teste Balaya, og se hvor præcis maskinen var til at åbne og lukke.

I Aabybro gik det glat fra Fieldsense tildelingsfilen over JD traktoren til Amazone sprøjten. ”Vi satte simpelthen bare kortet i skærmen og kørte. På Salling var der lidt udfordringer med konvertering til Kuhn sprøjteterminalen. Men ved fælles hjælp lykkedes det også her at få teknikken til at makke ret” fortæller Just. 

Resultatet 

Efter sprøjtningen var der ikke andet end at vente på resultatet, men 2020 var en sæson med historisk lavt septoriasmittetryk og derfor var der ikke meget forskel at se i markerne i primo juli 2020, som det ses på billederne nedenfor:

Sponsoreret BASF

Billede 1: Status marken i Salling 29/6

Sponsoreret BASF

Billede 2: Status Aabybro 3/7

Men alt godt kommer til den som venter. ”Da juli randt ud ringede begge mine værter og sagde, at de syntes jeg skulle stille rosévinen tilbage i køleskabet og køre en tur forbi min demo” fortæller Just. ”I øjenhøjde var der nu sket lidt i markerne og der var lidt forskel på de behandlede og ubehandlede sektioner fra tildelingskortet. Til høst stod forskellen stadig skrevet med blokbogstaver og hveden skreg på Balaya.”.

Sponsoreret BASF

Billede 3: Balayaskilt, Salling. Ultimo juli 2020

Sponsoreret BASF

Billede 4: Balayaskilt, Aabybro, ultimo juli 2020

Christian var også selv tilfreds med resultat: ”Logoet blev rimeligt tydeligt, men det havde været bedre, hvis vi havde gjort det året for inden, da svampetrykker var højere i 2019. Det var ikke lige så højt i 2020, så hvis vi havde lavet det i 2019 havde bogstaverne været tydeligere”.

På Mariesminde Landbrug var de også tilfreds med resultatet og meget overrasket over hvor præcist det var: ”Jeg var meget overrasket over hvor præcist logoet blev. Det blev mere præcist end hvad jeg havde regnet med, så jeg var meget imponeret over hvor tydeligt effekten blev fortæller Kristian fra Mariesminde Landbrug.  

Balaya, et svampemiddel, der gør en forskel

”Så ved at tage tyren ved hornene og kombinere det nyeste præcisionsudstyr, dygtige landmænd og en god idé med Danmarks nyeste og stærkeste svampemiddel mod septoria fik vi vist, at den glittede reklame ikke overdrev, men at Balaya faktisk gør en forskel - også i DIN hvedemark i år.” slutter Just Bach Andersen. 

På JSJ Agro er de selv tilfredse med Balaya produktet: ”I 2019 havde vi 1-2 hektar paraceller sprøjtet med Balaya og en med traditionel svampebehandling. Og Balaya gav os 5-10% merudbytte, så der er stor forskel på hvordan det dækker ind på Septopia. Effekten er der uden tvivl” fortæller Christian fa JSJ Agro. 

På Mariesminde Landbrug er de også tilfredse med Balaya og er et svampemiddel de har manglet: ”Det er et godt middel, som vi har manglet. Det kan noget, de andre svampemidler ikke kan. Balaya er mere dækkende, og effekten er bedre og stærkere end de tilsvarende midler.” fortæller Kristian fra Mariesminde Landbrug.  

Emneord sponsoreret, BASF, Balaya, sprøjtning, svampebekæmpelse, svampemiddel

Betalt indhold af BASF

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.