Danske roedyrkere utilfredse med kampagnedatoer

Danske roedyrkere vil gerne have givet roerne mere tid i jorden. Nordic Sugar har trukket datoen så langt, som man kunne, lyder det.

Nordic Sugar har netop offentliggjort datoerne for årets roekampagne.

Men selvom formand for Danske Sukkerroedyrkere, Jørn Dalby, er glad for, at datoerne ligger senere end normalt, så er han ikke helt tilfreds.

”På grund af tørken havde vi gerne set, at der var tid til at udnytte udbyttepotentialetet bedre”, siger Jørn Dalby.

Roer vokser indtil december, hvis de får lov, og derfor havde producenterne håbet at kunne indhente noget mere af den tabte vækst fra tørken. Roer kan nemlig godt stå stille i en periode og genoptage væksten, når der for eksempel kommer vand.

”De har lyttet til os og udskudt starten, men vi ville gerne have begge fabriksstarter (startdatoer for kampagnen, red.) flyttet ind i oktober. Det går jo ud over roedyrkernes indtjening”, siger Jørn Dalby.

kunderne skal have sukker

Nordic Sugar har meldt ud, at de vil betale de ekstra transportomkostninger, der kan opstå. Men det hjælper ifølge Jørn Dalby ikke meget, når det i forvejen er Nordic Sugar, der står for transportomkostningerne.

Nordic Sugar har i løbet af forhandlingerne blandt andet henvist til, at deres kunder også skal have sukker, og at man kun har kunnet trække kampagnestarten, indtil siloerne er ved at være tomme.

”Vi kan godt følge argumentet om, at de også har kunder, som skal forsynes. Men det havde klædt dem at lytte og vurdere, hvilken situation den enkelte dyrker står i”, siger Jørn Dalby.  

nordic sugar vil ikke forhøje tillæg

Danske Sukkerroedyrkere havde også et ønske om, at førtidstillægget blev fordoblet på grund af tørken. For på den måde at kompensere for tørken og den manglende væksttid. 

Men Nordic Sugar har valgt at holde sig til den aftale, der blev indgået før tørken.

Førtidstillægget er et tillæg, der udbetales i forskellig størrelse afhængigt af, hvor meget før tid man leverer.

”Vi er ærgerlige over, at vi ikke kunne finde hinanden på det her område”, siger Jørn Dalby.

Afslutningsvist tilføjer han, at man sætter sin lid til, at der findes nok frivillige dyrkere, der er villige til at få taget op tidligt, så andre kan få længere væksttid.

De frivillige kan være landmænd som for eksempel skal have drænet, sået frø eller ændret markplan, og derfor har en interesse i at få taget roerne op så tidligt som muligt. 

Nordic Sugar: har undersøgt mulighederne grundigt

Hos Nordic Sugar udtaler Bo Secher, chefkonsulent ved Agricenteret i Nykøbing F., at man har forsøgt at planlægge en sen kampagnestart. Yderligere har man på grund af tørken og dyrkernes ønske revurderet kampagnestarten. 

Til roedyrkernes ønske om, at kampagnestarten skulle have været rykket mere, siger han, at Nordic Sugar har gjort, hvad de kan.

”Vi har undersøgt vores muligheder og kigget grundigt på fabrikkerne og vores muligheder. Det har resulteret i, at vi har rykket kampagnestarten i Nykøbing F. 14 dage”, siger Bo Secher.

Desuden har Nordic Sugar valgt, at det er hele dyrkningsområdet, der starter kampagnen på Nakskov sukkerfabrik, forklarer han.

Det har de gjort for at imødekomme, at fabrikken har været startende fabrik de senere år, og at dyrkerne omkring Nakskov derfor ikke skal føle sig særligt ramte.

Man har derfor valgt, at alle roedyrkere skal levere til fabrikken i Nakskov, således at dyrkerne behandles ens.

tidlige leverandører får fordel

I forhold til dyrkernes ønske om at få forhøjet førtidstillægget har det ikke være muligt, men i stedet har Nordic Sugar valgt en anden løsning, der skal tilgodese dyrkerne.

”Og så har vi lavet det sådan, at de dyrkere, der leverer de første to uger, ikke får udbyttet for den periode indregnet i deres 5-års kampagnegennemsnit”, siger Bo Secher. 

På den måde håber Nordic Sugar at kunne møde deres dyrkere ved, at de tidligste leverandører ikke vil blive mødt af et højere arealkrav fremover.

”Vi har i høj grad lyttet til dyrkerne, men vi har også nogle kunder i den anden ende, og siloerne er ved at være tomme, når vi rammer den 25. septemer”, afslutter Bo Secher og understreger, at kampagnen i år er den seneste kampagne i en årrække. 

Emneord Roer, Roekampagne, Sukkerroer

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.