Frøavlere sætter rekord med største areal nogensinde

Danske mark- og havefrøavlere er højtflyvende i disse år. 2019 bød på flere rekorder og næsten-rekorder.

Danske frøavlere oplever særdeles gode tider med høje priser og fine udbytter. Også det danske areal med mark- og havefrø er i topform, ja faktisk så højtflyvende, at 2019 har budt på et rekordstort areal med mark- og havefrø på i alt 107.000 hektar.

Det viser foreløbige tal, som er indsamlet af Frøsektionen. 

Arealet med certificeret markfrø ventes i 2019 at blive på ca. 94.500 hektar, og det er ny rekord. Den tidligere rekord blev sat i 2006 med 92.831 hektar.

For 2019-arealet topper alm. rajgræs med godt 43.000 hektar efterfulgt af rødsvingel med knap 19.000 hektar og engrapgræs med knap 10.000 hektar.

Med det skyhøje areal ventes markfrø-produktionen at lande på i omegnen af 140.000 tons.

Figur 1. Areal for markfrø og totaludbytte i Danmark, 1982 til 2019 (foreløbige tal)

Havefrø i ny rekord

For havefrøet lander 2019-arealet på rekordhøje ca. 12.500 hektar, som især er båret frem af spinat til frø.

Spinatfrø-arealet var i 2019 på 11.729 hektar, hvilket er det højeste nogensinde og en fordobling på bare tre år. Danmark producerer nu 75 procent af verdens hybridspinatfrø.

For andet havefrø var der med ca. 800 hektar tale om et solidt areal, som dog er overgået i tidligere år.

Figur 2. Danmarks areal med havefrø, 2009 til 2019

Næsthøjeste afregning nogensinde

For at fuldende den gode stemning landede den endelige afregning for markfrø for 2018-høsten på flotte 11,05 kr. pr. kg i snit på tværs af alle arter.

Det er den en næsthøjeste afregning nogensinde, kun overgået i 2012 med 11,59 kr. pr. kg.

Figur 3. Markfrø afregningspris i snit, 2009 til 2018

 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.