Frontløber: Sådan forbedrer vi bundlinjen i markbruget

Frontløber: Maskinsamarbejde med en nabo, dyrkning af specialafgrøder samt ansættelse af en driftsleder for markbruget. Det er Knud Jørgen Leis opskrift på at forbedre økonomien i markbruget.

Som svineproducent og aktiv i bestyrelsesarbejde indrømmer Knud Jørgen Lei, at der ikke altid har været fuld fokus på planteavlen. Det arbejder han målrettet på at lave om på.

»Vi er for dårlige til at tjene penge på planteavlen. Selvom vi gennem en årrække har arbejdet på at forbedre indtjeningen, så har den været for ringe«.
Sådan siger Knud Jørgen Lei.
På trods af, at han indledte et maskinsamarbejde med en nabo tilbage i 2008, og på trods af, at der har været fokus på maskinomkostninger, øget præcision og optimering af arbejdsgangene, så har han kunnet konstatere, at indtjeningen i markbruget ikke er øget tilstrækkeligt.
Det skal der laves om på.
Derfor blev Ole Hollænder ansat som driftsleder for markbruget i foråret 2018. Og derfor skal der nu flere specialafgrøder ind i sædskiftet.

Flere specialafgrøder

Med god lermuldet jord og en sydlig og kystnær placering er alle forudsætninger for produktion af specialafgrøder nemlig til stede.
Foreløbig har spinat og majs til biogas fundet vej til sædskiftet. I fremtiden må arealet med disse afgrøder gerne øges - og så vil det ifølge Knud Jørgen Lei være rigtig fint, hvis der i fremtiden også kan tegnes kontrakt på produktion af frøgræs, blomsterfrø og andre højværdiafgrøder.

Læs hele Frontløberen i MARK 9, som udkommer 1. september.

 

Faktaboks

Knud Jørgen Lei driver Langballegaard med 215 hektar og svineproduktion.

Maskinsamarbejde med Måling Avl og Opformering om drift af i alt 476 hektar.

Vil øge arealet med specialafgrøder. Har foreløbig spinat og majs til biogas.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.