Mange britiske farmere ønsker at dyrke jorden regenerativt

Mange britiske landmænd vil gerne minimere jordbearbejdningen, have markerne dækket af afgrøder året rundt og øge biodiversiteten, fremgår det af interviewundersøgelse med deltagelse af 100 landmænd.

Godt hveranden adspurgte af de britiske planteavlere i en nylig undersøgelse vil gerne bruge metoder fra regenerativt landbrug på deres bedrift.

Det konkluderer en undersøgelse udført af det uafhængige firma PureProfile, der i februar 2023 har interviewet landmænd fra 100 britiske bedrifter. 

Her blev landmændene spurgt ind til deres holdning til blandt andet regenerativt landbrug samt investeringer, der kan nedbringe udledning af CO2 fra deres produktion. 

Undersøgelsen viste, at 52 procent af landmændene gerne vil introducere teknikker, som minimerer jordarbejde, og 38 procent vil gerne øge biodiversiteten. Derudover vil 46 procent gerne have afgrøder på markerne året rundt.

En stor del af de adspurgte landmænd, nemlig 43 procent, var også åbne overfor integration af afgræssende dyr i deres sædskifte. Det skriver det britiske medie Farmers Guardian.

Ovenstående er metoder, som er bærende principper i regenerativt landbrug.

Det er desuden også tiltag, som går går godt i spænd med den britiske forordning, The Environment Act 2021, om at bibeholde beskyttelse af natur og vand- og luftkvalitet. Denne aftale blev indgået i forbindelse med Storbritanniens exit fra EU, idet reglerne om beskyttelse af miljøet oprindeligt kom herfra.

Af undersøgelsen fremgår det også, at op til 48 procent af landmændene har svaret, at de gerne vil investere i sol og vindenergi til deres produktion, hvis det er muligt at få langsigtet finansiering til det. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.