Rådgiver: Problem med lille konkurrence på gødning

Mens produktionsprisen på gødning er faldet i kraft af faldende energipriser er der ingen umiddelbar udsigt til at landmændene kan komme til at købe billigere gødning i fremtiden.

Den norsk-ejede gødningsproducent, Yaras danske gødningsselskab, Yara Danmark Gødning, er netop kommet med et stærkt regnskab for 2014, der bla. viser at virksomheden har øget sin omsætning med 130 mio. kroner fra sidste år.

Det er et resultat af et godt salg, men overskuddet er også i høj grad hjulpet på vej af faldende naturgaspriser.

»Tidligere var der en meget tæt sammenhæng imellem prisen på gødning og energipriserne, men den sammenhæng er nærmest ikke eksisterende idag,« fortæller konsulent på Kornbasen hos Gefion, Ole Schou.

Udgifterne til energi udgør 90 pct. af gødningsproducenternes omkostninger, siger han.

»I dag er sammenhængen mellem afgrødepriser og gødningspriser langt større,« siger Ole Schou.

Han pointerer, at der netop nu er prisstigninger på korn og raps. Når afgrødepriserne stiger, så stiger også prisen på handelsgødning.

Meget lille konkurrence

Konkurrencen på gødningsmarkedet er meget lav, siger han.

»Yara er klart den største spiller og de eneste, der udelukkende producerer gødning. Der findes andre producenter f.eks. i Polen og en enkelt i Rusland, men vi ser meget mindre mængder af deres gødning på markedet nu end tidligere,« fortæller Ole Schou, der supplerer med, at Yara er langt den største producent af gødning i Danmark og globalt og derfor retter andre firmaer, i nogen grad, deres priser ind efter Yaras.

»Og det er uanfægtet af, at Yaras kvalitet på gødningen er højere end de fleste andres. Dog er en af vores pointer til landmændene, at man behøver måske ikke købe den bedste gødning, bare den gødning man køber er god nok,« fortæller Ole Schou.

Yara uenig

Steffen Halmø, development manager i Yara Gødning, er uenig i, at der mangler konkurrence:

"Vi er en del af et globalt marked, og der mangler bestemt ikke konkurrence. Hverken globalt eller lokalt. Kvælstofmarkedet er et marked, hvor priserne bestemmes af udbud og efterspørgsel. Ca. 30 pct. af verdenshandlen i dag kommer fra kinesisk eksport, og den er derfor meget betydelig for prissætningen," siger Steffen Halmø til LandbrugsAvisen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.