Stort hvedeland får tæsk på udbytter

For øjeblikket er Australien splittet i to dele hvad angår udbytteudsigter for ny høst.

En normal hvedehøst i Australien ligger normalt i omegnen af 25 mio. ton, dog kan der optræde betydelige variationer fra år til år. Det er temmelig sikkert sidstnævnte scenarie, som kommer til at udspille sig for kommende høst.

I en ny prognose tegner Abares, en statslig enhed for ressourceøkonomi og forskning i landbruget, nemlig et ekstraordinært dystert billede for den kommende høst i Australien, som har været hårdt ramt af tørke. Det rapporterer Jyske Markets i en aktuel afgrødekommentar.

For hvede lyder estimatet for kommende høst på 19,1 mio. ton, som skal holdes op mod et estimat på 22 mio. ton fra det amerikanske landbrugsministerium, USDA i deres august-rapport - og det tal bliver formentlig også nedjusteret med mindst to mio. ton i USDAs september-rapport, der udkommer i morgen.

Også for høsten af byg og canola (raps) er der ugler i mosen. Her lyder estimatet for byg på 8,3 mio. ton og for canola på 2,8 mio. ton, hvilket vil være et fald på henholdsvis 7 procent og 24 procent fra sidste år.

For øjeblikket er Australien splittet i to dele hvad angår udbytteudsigterne. I landets vestlige del er der udsigt til gode udbytter, mens tørke har hærget den østlige del.

Delstaten New South Wales er i særdeleshed hårdt ramt med det laveste nedbør år til dato siden 1965, og alene i denne stat er produktionsestimaterne for hvede reduceret fra 5,3 til 2,5 mio. tons.

De australske hvedefutures er siden nytår hele 60 procent. 

Normalt er september en vigtig nedbørsmåned for de australske afgrøder, og der vil derfor blive holdt et vågent øje med vejrprognoserne, som stadig har mulighed for at påvirke udbytterne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.