Vandværker til haveejere: I er en af de helt store trusler mod drikkevandet

Danske Vandværker fører kampagne i uge 12 og 13 for at få haveejerne til at droppe sprøjtemidlerne.

”Drop sprøjtegiften og pas på vores drikkevand.”

Sådan lyder det ordrette budskab fra Danske Vandværker til danske haveejere i en stor tv- og radiokampagne.

Ifølge Danske Vandværker kan bare en en dråbe aktivt sprøjtemiddel ødelægge vand til 100 familier. I følge foreningen er ”en af de helt store trusler mod grundvandet, rester af de sprøjtegifte, der bruges i private haver.”

"Det er vores håb, at kampagnen, der kører løs i ugerne 12 og 13 med tv- og radiospots, får haveejerne til at tænke sig om og tage ansvar. Miljøstyrelsens undersøgelse viser, at mange faktisk har dårlig samvittighed over at sprøjte, og der kan vi hjælpe, siger Dorthe G. Rasmussen, pressemedarbejder i Danske Vandværker.

Hun henviser videre til, at man på foreningens hjemmeside www.danskevv.dk , kan hente en pixibog og faktaark fyldt med gode og enkle råd, som viser, hvordan man klarer sig uden brug af kemi i haven.

Flere pesticidrester fra haver

Som baggrund for, at det er haveejerne – og ikke landbruget - der står for skud i kampagnen, peger Danske Vandværker på, at en rapport fra Miljøstyrelsen viser, at sprøjtemiddel er en del af hverdagen for hver anden danske haveejer, og vandværkerne finder ofte pesticidrester under byområder, tit i meget højere koncentrationer end ude under landbrugsarealerne.

En af grundene er, at sprøjtemiddel under de såkaldt befæstede arealer, som for eksempel asfalt og fliser, ikke kan nedbrydes. En anden grund er, at alt for mange haveejere ikke har styr på brug og dosering af plantegifte, når der skal sprøjtes, lyder det fra Danske Vandværker.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.