Egentlig havde John Deere set sig varm på virksomheden Precision Planting og ikke mindst virksomhedens kits, der omdanner almindelige såmaskiner til precisions-maskiner.
Men de amerikanske konkurrencemyndigheder blokerede John Deeres 190 mio. dollar opkøb af virksomheden – og i stedet endte teknologien og virksomheden hos Agco.
Forleden kunne man bl.a. se dele på en ny såmaskine lanceret under MF og Fendt brands i Brasilien.
Sidste år demonstrerede Fendt også så-kits fra Precision Planting på sin store maskindag Fendt Field Days i Tyskland.
Nu satser man for alvor på at lancere teknologien i Europa. Forleden gik Agco ud med sit kvartalsregnskab og på et spørgsmål i en efterfølgende samtale med børs-analytikere, oplyste Agcos topledelse mere om planerne for mærket udenfor Nordamerika.
“Vi laver nogle ekstra investeringer for at øge denne aktivitet udenfor USA. Vi forventer og har set vækst både i Europa og Sydamerika på vores salg i første kvartal. Det forventer vi også for hele året i takt med, at vi bygger infrastruktur på markedet for Precision Planting, som ellers ikke har været i markedet”, siger Agcos CFO Andrew Beck og oplyser, at der er pæn vækst i Sydamerika, hvor Agcos salg er længere fremme af teknologien.
”Der er gode udsigter for vækst udenfor USA i år”, lyder hans afsluttende konklusion til markedet.
Relaterede artikler
Kommentarer