Blandt syv testede maskiner: Hurtigste hydraulik kommer fra Italien

Merlo er i en klasse for sig, når det gælder hastigheden på de hydrauliske funktioner på syv teleskoplæssere, som TraktorTech har testet. 

Dette er et udpluk fra vores store teleskoplæssertest, som du netop nu kan læse i fuld længe i vores traktormagasin TraktorTech.

 

Hos alle vores syv, spændende testkandidater har vi taget separate tider på alle bom- og skovlbevægelser for at måle det præcise tidsforbrug i en arbejdscyklus. 
Desværre havde vi ikke mulighed for at bruge præcis samme skovl på alle maskiner på grund af forskellige skovlfæste blandt maskinerne, og det kan have en påvirkning på resultatet. Hos Bobcat og Manitou brugte vi samme 407 kg tunge skovl, mens vi på Claas og Kramer havde en 645 kg tung skovl på.
Det generelle resultat er, at Merlo faktisk er helt ekstrem hurtig.

Kombinationen af et joystick med ret følsom respons og den hurtige hydraulik gør, at du kan få hele maskinen til at hoppe, hvis du ikke passer på. 

Forskellen på Merlo og Claas, som var den langsomste i feltet, er 13 sekunder, og alene på at hæve bommen er Merlo 2,2 sekund hurtigere!

Men det samlede tidsforbrug for Claas fortæller ikke hele sandheden. Maskinen drosler hydraulikken ned, når bommen er næsten i top, hvilket giver et blødere stoppunkt, mens funktionen i vores målinger naturligvis påvirker tidsforbruget.

På grund af forskellige designs og konstruktioner af redskabsfæste og cylindere er der også ret stor forskel på, hvor hurtige maskinerne i testen er til at åbne og lukke skovlen. 

Den såkaldte ’bucket dump’ – dvs. hvor skovlen er vinklet helt i top og dernæst tippes helt i bund – klarer Bobcats TL83.40 på blot 1,7 sekund, mens Claas skal bruge 3,56 sekunder på samme manøvre. 
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.