Case IH tager historisk førsteplads i traktortoppen
De officielle tal for traktor-indregistreringer går tilbage til 2002. For første gang indtager Case IH toppen efter årets første tre måneder.

Sidste år sad John Deere solidt på toppen på det her tidspunkt.

De grønne havde med god margin flest indregistrerede traktorer efter årets første tre måneder.

I år er der i den grad vendt om på udviklingen blandt de største aktører i branchen.

Mens sædvanlige højdespringere i toppen som netop John Deere og New Holland har indregistreret færre traktorer i årets første tre måneder, så har Case IH øget med 23 traktorer og løftet markedsandelen fra 15,5 pct. til 19,4 pct., fremgår det af dbi it’s nye tal på traktorstatistik.dk.  

Hos Case IH er det en tilfreds marketing manager Morten Jørgensen, der kommenterer på førstepladsen med i alt 77 traktorer fra mærket.  

”Mange af de her traktorer i tallene er fra slutsalget i 2018. Der har været et højt aktivitetsniveau hos vores forhandlere og i vores salgsapparat igennem længere tid. Jeg kan også godt afsløre, at det fortsat går godt med salget i 2019, og at vi forventer fine salgstal i de kommende måneder”, siger han til LandbrugsAvisen Maskiner.

Pludselig er gammelt traktorbrand tilbage i traktortoppenMaskiner 14. marts · 06:10

Case IH er blandt de mærker, som man oftest ser blandt de fem største traktormærker i Danmark over tid. Det er til gengæld første gang, at mærket sidder helt alene oppe på toppen efter årets første kvartal, viser LandbrugsAvisen Maskiners gennem af tallene helt tilbage til 2002.  

Om CNH’s røde traktormærke kan holde formen i markedet og permanent løfte sin markedsandel i det danske traktormarked for hele 2019, er ifølge Morten Jørgensen alt for tidligt at spå om.

”Der kan ske meget i markedet stadigvæk. Vi kan overhovedet ikke spå om totalmarkedet endnu, men det er klart, at det er vores målsætning at have en vækst i markedsandelen. Ser man på placeringer mellem mærkerne, så hentede vi sidste år lidt ind på de to i toppen. Og det har vi en ambition om, at vi fortsat kan gøre. Men der er nogle traditioner ude hos kunderne, som er svære at bryde ned. Men vi ser, at der begynder at være nogle ændringer i markedet”, siger han.

Stor handel begynder at bidrage

I slutningen af 2018 kunne Case IH offentliggøre, at man vandt udbuddet på en større leverance af traktorer til medlemmer hos indkøbsforeningerne B2B Bonus og Agro Partnere.

Ifølge Morten Jørgensen har man indtil marts kun set enkelte traktorer i statistikkerne fra den handel. Det begynder at ændre sig nu.

”Vi har her i marts talt op, at der er 11 enheder fra den handel med i tallene. Det er klart, at det flytter noget i toppen, men det er langt fra det alene, som giver os en god position. Men det medvirker, og det er jo også noget af det, som gør, at vi kigger meget positivt på statistikken i de næste par måneder”, siger han.  

Faktaboks

Traktortoppen i årets første kvartal

Nyregistreringer pr. mærke fra 1. januar 2019 til og med 31. marts 2019.

1. Case IH, 77 stk., 19,4 % (54 stk., 15,5 %)

2. John Deere 66 stk., 16,6 % (95 stk., 27,2 %)

3. Massey Ferguson 64 stk., 16,1 % (24 stk., 6,9 %)

4. Claas 52 stk., 13,1 % (21 stk., 6 %)

5. New Holland 49 stk,. 12,3% ( 78 stk., 22,3%)

6. Fendt 48 stk., 12,1 % (39 stk., 11,2%)

7. Valtra 20 stk., 5 % (21, 6%)

8. Deutz-Fahr 8 stk., 2 % (10 stk., 2,9%)

Andre mærker 13 stk.

I alt: 397 stk.( 349 stk.)

 

Nyregistreringer marts 2019

1. Case IH 35 stk., 22 %

2. New Holland 28 stk., 17,6%

3. Massey Ferguson 26 stk., 16,4%

4. John Deere 24 stk., 15,1%

5. Claas 17 stk., 10,7%

6. Fendt 10 stk., 6,3%

7. Valtra 8 stk., 5%

8. Deutz-Fahr 6 stk., 3,8%

Andre mærker 5 stk.

I alt 159 (157) stk.

I parentes tal for samme periode 2018.

Kilde: Traktorstatistik.dk, dbi it.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.