Dalbos grand old man: - Det vigtigste var at bevare arbejdspladserne i Danmark

Med salget af Dalbo til italiensk kapitalfond gør Kaj Pedersen status over et erhvervseventyr, som varede 54 år.

Det er en glad Kaj Pedersen, som tager telefonen og gør status af salget af familievirksomheden Dalbo.

For 54 år siden overtog han selv efter sin far Henry Pedersen – og igennem årene har sønnen drevet det frem til en af Europas største fabrikanter af tromler til landbruget.

Som 77-årig sælger han nu sin sidste del af virksomheden i forbindelse med salget af hele virksomheden til de nye italienske ejere Persefone S.r.l.

- Det er altid svært at sige farvel. Det har været ens barn igennem 54 år, men medarbejderne er blevet orienteret og det vigtigste var, at køberen vil bevare arbejdspladserne i Danmark her hos os. Vi sælger virksomheden, men jeg beholder bygningerne og lejer dem ud til dem, fortæller Kaj Pedersen,

Han fortæller, at Dalbo aldrig har haft så travlt som nu – og ifølge Kaj Pedersen går italienerne ind i Dalbo for at forsætte væksten.

- De ejer også en fabrik i Italien indenfor branchen. Det er vigtigt for dem, at Dalbo bliver, hvor den er. Vi sætter på Made in Denmark på maskinerne, og de mener, at vi har gode relationer til eksportmarkederne, som de efterhånden også kan bruge, siger han.  

Han er afklaret med, at fabrikken ikke længere er danskejet.

- Det er da rarere, hvis man havde nogle danskere. Du kan se, at der ikke er mange tilbage. Da vi begyndte, var vi 75 fabrikker i Danmark, og nu er vi en håndfuld tilbage. Der sker mange sammenlægninger og salg, og umiddelbart var der ikke nogle danske købere. Men der bliver færre og færre landbrug og jorden skal dyrkes og flere og flere mennesker skal have mad, så der er gode udsigter, siger han.

Salget af Dalbo blev afsluttet torsdag, hvor medarbejderne også blev orienteret om ejerskiftet i virksomheden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.