Dansk traktorsalg stikker ud i Europa

Mens der er nedgang på det europæiske marked, så har traktorimportørerne formået at levere nogenlunde stabil antal traktorer i Danmark.

Vi starter lige med en disclaimer.

Det er stadig ikke let søgang, hvis man lever af at hente nye traktorer til landet og få dem distribueret ud til markedet.

Produktionsudfordringer og tung logistik er stadig noget, som har præget markedet i 2022.

Men går vi helt op i helikopteren og ser på makrotallene, så har det danske marked faktisk set relativ stabilt ud i forhold til en lang række andre lande i Europa.

De europæiske maskinproducenters organisation Cema har nemlig analyseret på tallene fra en lang række europæiske landes traktorindregistreringer i første halvår af 2022. Her står det klart, at mens det danske marked bevæger sig få enheder over niveauet året før, så er det europæiske generelt faldet med omkring otte procent.

Ifølge Cemas tal blev der indregistreret 1.641 traktorer i Danmark i årets første seks måneder. Det tal ser noget anderledes ud end de løbende tal, vi her på LandbrugsAvisen bringer DBI IT. Her renser vi dog enhederne i størrelse og fokuserer skarpt på begrebet landbrugstraktorer, mens Cema i makrotallene tager en del andre enheder med.

Tendensen er dog den samme, når vi henter tallene fra DBI IT. Her var indregistreringerne også omkring en procent over sidste års niveau.

Bag det store europæiske fald gemmer der sig en række fald i de store landbrugslande. Således er både de tyske, franske, italienske, spanske, polske og britiske markeder faldende, mens mindre markeder som Ungarn, Tjekkiet, Estland, Moldova og Serbien oplever pæne stigninger.    

Ifølge Cemas vurdering var totalmarkedet for landbrugstraktorer for første halvår på knap 82.000 traktorer.

Emneord Top2

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.