"Marshall Tractors i Gainsborough i England, er nu også med på markedet for seks-cylinder traktorer", stod der i Landsbladet 11. januar 1985.
Her kunne man læse, hvordan Marshall Tractors på Smithfiels Show i London havde verdenspremiere på hele to nye seks-cylinder modeller samt en helt ny traktor i 90 hk-klassen.
"De to seks-cylinderet traktorer er døbt Marshall 100 og 115 og har hver især en motoreffekt på henholdsvis 77,3 og 84,6 kW. Det er en seks-cylinderet vandkølet Leyland motor, der sidder i begge modeller. Effektforskellen er opnået ved montering af turbo på den største model", skrev Landsbladet dengang.
Bortset fra motoreffekten var traktorerne stort set identiske i forhold til de tekniske specifikationer.
"De har begge synchromesh-gearkasse med 20 fremadgående og ni bakgear. Hydraulikken styres elektronisk og liftkapaciteten opgives til 4540 kg i liftarmens yderste punkt", skrev Landsbladet.
Marshalls egne
De to modeller i 100-serien blev konstrueret og designet af fabrikkens egne konstruktører og ingeniører.
Designmæssigt adskilte de sig væsentligt fra de øvrige modeller på Marshall-programmet.
"Både på standardserien (502,602/604,702/704 og 802/804) og på de nye XL modeller forsætter man indtil videre med Leyland-designet", stod der.
Det omtalte Leyland-design fulgte med, da manden bag Marshall Tractors, Charles Nickerson, købte britiske Leylands traktorproduktion og flyttede hele molevitten fra Skotland til Gainsborough i Midtengland.
Marshall Tractors 100-serie blev introduceret på det danske marked i foråret 1985.
Du kan læse hele artiklen fra 1985 ved at klikke på billedet herunder.
Relaterede artikler
Kommentarer