Efter fem års lobbyarbejde kan roemaskiner køre lovligt på vejen

Med en særtransporttilladelse og rådgivning fra DM&E kan din roemaskine køre lovligt i sæsonen.

Efter fem års politisk lobbyarbejde, er det til roe- og kartoffelsæsonen 2023 muligt for selvdrevne landbrugsmaskiner som mejetærskere, finsnittere, roe- og kartoffeloptagere, rense- læssemaskiner mv. at køre særtransport og derved lovligt på landevejen.

Den reviderede Bekendtgørelse om Særtransport, som nu omfatter begrebet ”stort motorredskab” trådte i kraft den 31. maj i år. Gerth Petersen Holm er maskinstationskonsulent i DM&E og repræsenterer brancheorganisationen i ’Færdselsgruppen’ – som er den gruppe af organisationer, der er lykkedes med at forbedre forholdene hos de maskinstationer, der kører med motorredskaber bygget efter tyske regler, som f.eks. 11.5 ton akselvægt. Han glæder sig over, at begrebet “stort motorredskab” nu er taget med i den reviderede Særtransport-bekendtgørelse. Det betyder nemlig, at maskinstationsejerne f.eks. kan ansøge om særtransporttilladelser til de roe- og kartoffelmaskiner, der skal anvendes i sæsonen.

- Særtransportbekendtgørelsen giver maskinstationsejere mulighed for at køre med gods eller køretøjer, der ikke er delelige og derfor er nødsaget til at blive transporteret i en form, der er større end det, der er tilladt i dimensionsbekendtgørelsen, siger Gerth Petersen Holm, maskinstationskonsulent i DM&E i en pressemeddelelse.

Men for at blive roe-klar og køre lovligt på det danske vejnet, skal du ansøge om tilladelse til særtransport på Vejdirektoratets hjemmeside. Og ifølge brancheorganisationens ekspert, har flere af organisationens medlemmer ytret, at ansøgningsprocessen er omfattende og at det kræver et grundigt forarbejde at få styr på maskinens særtransport-klassificeringer. Og derfor kan ansøgningsprocessen være udfordrende at gennemføre uden faglig rådgivning – og det forstår han godt.

- Forinden selve særtransport-ansøgningen skal du udfylde en særtransport-klassificering, der handler om hvor meget køretøjet påvirker veje og broer. Og det betyder, at du bl.a. skal indtaste en masse oplysninger om køretøjet vedr. dækmontering, aksellast, akselafstande mv. Og når alle oplysninger er korrekt indtastet, modtager du en klassificeringsattest, som du skal vedhæfte i selve ansøgningen. Og alle udformninger af køretøjet skal have en klassificeringsattest, og derved kan det blive lidt kompliceret, siger Gerth Petersen Holm.

I ansøgningen til selve særtransporttilladelsen skal du også meddele, hvilken maskine og tilbehør du skal køre med samt i hvilket område eller strækning kørslen skal foregå.

- Generelt kan der tillades op til fem års generelle tilladelser til særtransporter. Hvis det drejer sig om helt store BMS-kraner og vindmølle-transporter, skal der ansøges for hver kørsel, siger Gerth Petersen Holm og understejer, at der naturligvis er flere betingelser for at køre særtransport:

- Der krav om, at særtransportdokumenterne skal være tilgængelige i køretøjet. Derudover skal du have et opdateret kort, der fortæller om eventuelle lokale begrænsninger i særtransport-vejnettet. Og køretøjet skal være markeret på særlig måde efter regler for langsomtgående særtransport, pointerer han.

Op til den reviderede Bekendtgørelse om Særtransport har Gerth Petersen Holm og Færdselsgruppens øvrige medlemmer haft et tæt samarbejde med Simon Ludvigsen fra Døllefjelde Maskinstation.

- Simon har været med gennem hele processen, og det er også Simons roe-maskiner, vi har testet systemet med. Under den tidligere lovgivning brugte vi mere end et år på at søge om lovlig kørsel for Simons ærtehøstere og rense-læssemaskiner. Så det er klart en lettelse med de nye regler. Men det kræver stadig faglig viden at ansøge om tilladelse til særtransport, og derfor anbefaler jeg, at du søger rådgivning hos os, inden du går i gang med ansøgningsprocessen. Dermed sikrer du, at din ansøgning bliver udfyldt korrekt og at et eventuelt møde med politiet kan foregå med rolige nerver, siger Gerth Petersen Holm.

Færdselsgruppen består af organisationerne DM&E, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Sukkerroedyrkere, Danske kartofler, Dansk Agroindustri, SEGES Innovation og Landbrug Fødevarer.

Faktaboks

Eksempler på motorredskaber, der kræver særtransporttilladelse:

· Roeoptager - selvkørende

· Rense-læssemaskiner

· Kartoffeloptagere - selvkørende

· Mejetærskere – over 10 tons akseltryk eller bælter

· Motorredskaber - over 10 tons akseltryk

· Motorredskaber med bælter

· Mejetærskere over 25m med skærebordsvogn

· Snitter på bælter

· Gummiged +18 ton med landbrug- eller skovudstyr

· Skovmaskiner

Emneord Top2

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.