Guld fra arkivet: Belarus 1507 er utrolig godt skruet sammen
Niels Ole Juhl har stor respekt for den russiske traktor og dens holdbare løsninger hele vejen rundt.

Denne artikel er en af mange traktorartikler i vores store TraktorTech-arkiv. Artiklen om den fascinerende Belarus 1507 blev første gang bragt i efteråret 2014.

»Jeg er dybt fascineret af den russiske tankegang, og sådan som de tænkte, da de skruede traktoren sammen,« smiler Niels Ole Juhl og klapper på vandkøleren i snuden.

»Den er 15 centimeter tyk og lavet til at køre i 40 graders varme. Omvendt er den også født med en benzin-startmotor. Det bliver man glad for om vinteren i 40 graders frost,« understreger han.

Benzinmotoren er dog fjernet for længst, men mange andre solide løsninger er bibeholdt.

»Kraftudtaget styres med trykluft, som påvirker en hydraulisk kobling. Det er holdbart, men det er lidt svært at starte presseren forsigtigt,« forklarer han og glæder sig i øvrigt over, at alle gevind og sågar stråler på akseltappe er magen til dem, vi bruger i Danmark.

Hovedgearene er så voldelige

Udstødningen langs førerhusets hjørnestolpe virker omvendt meget vestlig. Der er endda indbygget lyddæmper i til dette års halmsæson. Selvom det har dæmpet lyden meget bliver man stadig ’lam i kasketten’ efter en god dag på syv til otte timer, indrømmer Niels Ole Juhl.

En lille gearstang ved rattet bruges til at skifte imellem fire koblingsfri gear. Igen en løsning man slet ikke forventer på traktoren.

»Det er dog nødvendigt, for hovedgearene er så voldelige, at den ville være håbløs at køre uden. Omvendt skal du dæleme også være en knokkel, hvis du skal splitte gearkassen ad,« mener Niels Ole Juhl og fremhæver en anden ting, der gør service nem.

»Transmissionsfiltret er et stålnet. Rens det og kør videre. Det er genialt, hvis man ikke har adgang til nye filtre.«


Niels Ole Juhl fra Sdr. Vium presser baller med en sjælden, sovjettisk Belarus.
 

Motorhjelm var tæret væk

Motorhjelmen har en god ven bukket, da den gamle var tæret væk. Desuden kunne snuden forkortes 30 centimeter, da Deutz V10-motoren kom væk.

Førerhuset har han lavet meget rust i, og han ser frem til en dag at få ordnet skærmene også. Motoren skal også renoveres, da olietrykket er nede på under en bar i tomgang. Men lige nu presser den halm for fuld damp, og så følger kosmetikken langsomt efter, når der bliver tid.

Ville ikke betale megt for hestene

En gammel Hesston 4800 bigballepresser bevæger sig langsomt fremad, og for hvert stempelslag fremkommer en dyb brummen fra traktoren foran.

Fremtidsvisionen fra 1970: Kubotas år 2000-traktor Maskiner 7. april · 10:53

Presseren kunne typisk være trukket af en ganske normal Ford TW-30, men Niels Ole Juhl fra Sdr. Nirum ved Hemmet i Vestjylland havde ikke lyst at betale mere end højest nødvendigt for hestene. Derfor er det en meget sjælden og speciel traktor, der kommer til syne, da han vender på forageren. En knækstyret Belarus 1507, der er landets måske eneste kørende eksemplar.

TraktorTechs udsendte reporter tager plads i venstre side af tomandsførerhuset, imens Niels Ole Juhl med et velment ryk i gearstangen får bæstet i gear igen. Han skubber langsomt gashåndtaget fremad. Motorlarmen ude foran tager til, og der går resonnans i alle håndtagene i gulvet.

Da Scania-omdrejningstælleren når op på 2.100 slipper han koblingen og styrer ind over den næste halmstreng. Presseren bliver fodret med halm og begynder kort efter at holde igen i traktoren, hver gang stemplet slår. Niels Ole Juhl kikker mere bagud end fremad, imens lyden fra motoren, drivlinen, kraftudtaget og presseren efterhånden når grænsen til larm. Skåret er tykt, og et par gange må han koble ud indtil pickuppen har ædt halmen, før han igen slipper koblingen. Ellers går det roligt frem med gåfart.


Traktoren kører perfekt, men presseren er hård ved sikringsboltene, hvis det går for stærkt.

Var efterladt i højt græs

»Jeg forsyner 21 nabohuse med varme fra mit halmfyr og manglede en stærk traktor, da jeg havde købt bigballepresser,« forklarer Niels Ole Juhl og fortsætter:

»Traktoren stod efterladt i højt græs nogle kilometer væk og kunne ikke køre. Jeg tænkte, at det kunne være smadder sjovt og vigtigst af alt, så kunne jeg få den for næsten ingen penge.«

For 13.000 kroner kunne intet skræmme ham. Heller ikke dens uoriginale fastgroede Deutz V10-motor og de fire koblingsfri gear, som ikke virkede. Samtidig var tre af de otte hjul flade, og mange års regn havde ædt hul i taget.

»Jeg havde jo et helt år til at få den til at køre, og som smed så jeg det jo bare som en stribe opgaver, der skulle løses,« siger Niels Ole Juhl.

Traktoren var med i TraktorTech i efteråret 2014.

Scancia 81-motor monteret

Den traktorglade smed blev dog grebet af stemningen, og efter to måneder kunne han starte den store gamle traktor op.

Deutz-motoren havde han solgt til en grusgrav, og en Scania 81-motor blev monteret i stedet. Dens 200 heste passer godt til presseren, sådan da.

»Regulatoren er dog ikke god til jobbet, men Scania-svinghjulet er sat sammen med traktorens svinghjul. Det vejer så meget, at den ikke taber særlig mange omdrejninger ved stempelslagene alligevel,« forklarer han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.