Fremtidsvisionen fra 1970: Kubotas år 2000-traktor

Igennem årene har japanerne udviklet mange spændende detaljer og været dygtige til at hente viden og inspiration udefra.

Skrevet af TraktorTechs Classic-skribent Jens Jørgen Pedersen

Mens historien om virksomheden Kubota starter helt tilbage i 1890’erne, så tager traktorhistorien for alvor fart i 1960’erne.

Den første egentlige Kubota traktor på 15 hk præsenteres i 1960, en formentlig tocylindret dieselmodel på 15 hk/1500 rpm. og 4 + 2 gear som model T - 15. Samme år oprettes en licensproduktion af landbrugsmaskiner på Taiwan. I Japan deles produktionen af landbrugsmaskiner op i en motorfabrik og en maskinfabrik. Der udvikles en lang række løsninger til rishøst i 1967 til 69 såsom plantemaskiner, selvbindere og høstmaskiner, og der oprettes en fabrik til fremstilling af mindre traktorer m.m. i Californien så tidligt som i 1972. Nogle år før, til verdensudstillingen i Osaka i 1970, har Kubota et bud på, hvordan fremtidens traktor år 2000 kommer til at se ud med en masse automatfunktioner m.m.

Udstillingsmodellen har næsten et personbil eller moderne cross over-design i den ydre udformning. Ideen var at give besøgsgæsterne et bud på, hvordan fremtidens traktor kunne se ud.

Der var tale om en 4wd model, hvor der særlig var lagt vægt på førerkomfort og let betjening, men kun få konstruktionsdetaljer vedrørende drivlinjen blev offentliggjort. Det er yderst få specifikationer, der er tilgængelige vedr. denne model, men det ser ud som om, man har monteret en V6 motor over forakslen, og der har sikkert kun været tale om et egentligt designstudie.

I efteråret 1979 udskrev Ford Motor Co. i Danmark en design konkurrence vedr. emnet:

Traktoren år 2000. Konkurrencen blev vundet af en traktormekaniker og senere Fendt specialist fra Vestsjælland med et yderst gennemtænkt design, som også indeholdt en detalje til 4wd styring.

Ideen bestod af en 4wd foraksel med et to-trins gearsæt kun til forhjulene, hvor den ca. 25 til 30 pct. højere gearing automatisk blev aktiveret, når man drejede forhjulene mere end ca. 30 grader f.eks. under vending.

Derved blev venderadius reduceret kraftigt og vendingen gennemført hurtigere.

Det har sandsynligvis ikke været de første tanker i den retning, men de japanske virksomheder har altid haft ry for at studere nye uprøvede design, ideer og konstruktionstanker nøje for senere at bruge de bedste af dem til seriefremstillede produkter.

Minitraktoren Kubota B 1750, en trecylindret mini dieseltraktor på 20 hk og mulighed for 4wd i ca. 1985, havde netop denne egenskab indbygget.

I samme periode 1977 til 93 lancerede Kubota ligeledes mindre diesel traktorer med seks cyl. motorer på 2,6 til 2,8 liter og op til ca. 70 hk, og i perioden 1991 til 97 en 5 cyl. version på 2,7 liter med model L 5450.

 

Denne artikel blev første gang  bragt i TraktorTech i marts 2018 som en del af en Classic-serie om Kubotas traktorhistorie.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.