John Deere havde ufærdige maskiner for 1 mia. dollars, men nu går det bedre

Hver gang vi ikke får gjort maskinerne gjort helt færdige, så koster det os ekstra, lyder det fra John Deere.

Maskinfabrikanter verden over har de seneste år oplevet et fælles, irriterende og stort problem.

Mangel på komponenter og råvarer har gjort, at man engang imellem ikke får gjort maskinerne helt færdige, når summen af mange hundrede inputvarer i en landbrugsmaskine ikke er gået op til produktionsstart.  

Derfor har man samlet maskinerne, så godt man kunne og stillet den over i en linje for ufærdige maskiner.

Hos John Deere opgjorde man i andet kvartal af regnskabsåret 2022, at man på koncernplan havde sådanne ufærdige maskiner for over en 1 mia. dollars.

Det er ved at blive lidt bedre, oplyser John Deere i forbindelse med sit nye kvartalsregnskab for tredje kvartal. Dels går det bedre med at få fat i nogle af delene, og så bruger John Deere i flere tilfælde flere underleverandører for at få enderne til at mødes.

- Hver gang vi skal røre maskiner eller flytte dem på vores fabrikker mere end én gang, har det en ekstra omkostning. På den måde har 2022 været en udfordring, lyder det fra næstkommanderende økonomichef hos John Deere, Josh Jepsen, der fortæller, at John Deere på det seneste har fået sendt en masse maskiner afsted og fortsat vil holde produktionen oppe på højt niveau i selskabets fjerde kvartal, hvor man ellers plejer at producere lidt mindre.

- Vi har virkelig jagtet vores produktion hele året rundt, men nu ser vi også, at vi får fordele af at få disse produkter i hænderne på vores kunder, sådan som vi kan se det i salgsstatistikker og markedsandele, hvor vi føler, at vi bredt set udkonkurrerer vores industri, siger han.

Iveren efter at få færdiggjort maskinerne kan dog koste lidt på bundlinjen i sidste ende. Analytikerne bemærkede fredag, at John Deere sænkede sit mål for indtjening i hele 2022 med 200 mio. dollar, så man nu ”kun” forventer en indtjening lige over 50 mia. kr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.