Klimaråd peger på el-traktorer: Her er udfordringerne for længeventet el-model

Fendt ville oprindelig lancere eldrevet traktor i 2018. Men udviklingen er stadig en udfodring, selvom Fendt ser store perspektiver i traktoren.

Dansk Landbrug kan nedbringe sit CO2-udslip fra landbrugsmaskinerne med en femtedel.

Sådan lød det fra Klimarådet i ny rapport mandag. 

Vejen dertil er bl.a. eldrevne maskiner og traktorer. En af aktørerne der arbejder intenst på det er trakorproducenten Fendt, der allerede under Agritechnica 2017 viste en eldrevet model med navnet e100 Vario.

Traktoren var igen med på messen i 2019 - dog stadig som prototype. 

Det virker jo egentlig ret simpelt. Hiv dieselmotoren ud, og erstat den med en el-motor og et sæt batterier.

Virkeligheden er dog lidt anderledes, må Fendt sande. Fendt e100 Vario er en traktor baseret på en Fendt 200-serie, men med en 50 kilowatt el-motor, der får sine kræfter fra et 600 kg tungt batteri.

I 2017 var traktoren planlagt til at gå i produktion året efter, men her tre år senere udvikler Fendt fortsat på traktoren - af flere årsager.

»Det har været en læringskurve, som fra starten af måske har set mere enkel ud, end det har vist sig at være tilfældet«, fortæller Wolfgang Breu, projektleder for elektriske løsninger hos Fendt.

Støj pludselig problem

Wolfgang Breu holdt tirsdag i sidste uge et indlæg på en international konference for elektrificering af off-highway maskiner i Düsseldorf. Her fortalte han om udviklingen af den specielle traktor, hvor for eksempel støj pludselig viste sig at være et problem.

»e100 laver jo meget mindre støj end en konventionel dieselmotor. I stedet for 65-75 dB(A) ligger traktoren mellem 55 og 62 dB(A), og derfor var hydraulisk støj og støj fra transmissionen langt mere udtalt end tidligere. Så det har vi måttet tage hånd om«.


Her fra en video i forbindelse med en prøvekørsel i Schweiz på Agcos Swiss Future Farm.

 

Største udfordring er dog kølingen af el-traktoren.

»Det er ret komplekst og består af flere forskellige systemer«, fortæller Christian Noess, softwareingeniør, Fendt.

»For eksempel skal vi sørge for at holde batterierne på 15-25 grader, for at de fungerer optimalt. Vi skal også sørge for, at ledninger og elektriske systemer ikke overopheder under stor belastning, og vi skal sørge for at køle kabinen, men omvendt også hurtig kunne varme den op for at fjerne dug og is fra ruderne«.

»Vi skal også køle selve el-motoren og den specielle bremse, der er monteret, og som sørger for, at el-drevne redskaber kan sende energi tilbage til systemet. Dertil kommer det hydrauliske system«, forklarer Christian Noess om de komplekse kølesystemer.

Lavere energiforbrug

Det er dog fortsat planen, at traktoren skal i produktion, formentligt i løbet af 2020.

»Den forurener selv sagt meget mindre end en dieseltraktor. Vi har også lavet simulerede transportopgaver med traktoren på en teststand, som viste, at traktoren brugte 66 pct. mindre energi på at tilbagelægge 90 kilometer med en otte ton trailer i forhold til en dieseltraktor. Det er ret signifikant«, tilføjer Wolfgang Breu.

Faktaboks

Fakta om Fendt e100

  • Drives af 50 kW el-motor med batteripakke på 600 kg
  • Køretiden mellem hver opladning er fire-fem timer
  • Benytter 700 volt system og kan levere strøm til eksterne redskaber

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.