Kommune kobler to maskiner til rabatfræsning

Skive Kommune valgte at koble to maskiner til rabatfræsningen, hvilket har øget hastigheden og sparer penge

Skive Kommune fandt en smart løsning, da vejrabatterne skulle vedligeholdes, efter de var blevet for voldsomme og hæmmede afledningen af vejvandet.

Vedligeholdelsen havde tidligere været en typisk opgave for en rendegraver. I denne omgang valgte kommunen dog en anden løsning - nemlig en Hydrema 900MPV redskabsbærer kombineret med en Dücker rabatfræser af typen BF 800.

»Vi vidste, at vi skulle bruge en Hydrema MPV til andre opgaver. Den måtte vi kunne udnytte også til rabatfræsning, hvis vi fik kombineret med det rigtige grej. Det gjorde vi så,« forklarer Niels Martin Riis, formand på Entreprenørgården i Skive.

Et par ændringer

Der blev lavet et par små ændringer ved maskinerne.

I standard-versionen er Dücker BF 800 rabatfræseren beregnet til at spænde efter en lastbil eller traktor. En fræserfører i et førerhus på fræseren sørger for at holde kursen.

I Skive har folkene på Entreprenørgården pillet førerhuset af asfaltfræseren, og i stedet for at blive trukket af en lastbil, bliver den nu skubbet af redskabsbæreren. Bag på Hydrema’en er monteret en kost med hydraulisk sideforskydning, så den kombinerede maskine efterlader en ren vej.

»Med vores sammenbygning har vi opnået mindst dobbelt så høj kapacitet i forhold til tidligere, da vi klarede rabatterne med rendegraver. Hydrema-redskabsbæreren med rabatfræseren i front kører uden stop,« fortæller maskinfører Anders Foldager Christensen.

Der er typisk sat to lastbiler til at tage imod det affræsede materiale, som sendes op i ladet af rabatfræserens transportbånd.

Masser af besparelse

Rabatfræsningen med kombinationen af de to maskiner går dobbelt så hurtigt som med en rendegraver.

»Vi har omkring 800 kilometer veje, hvor der skal høvles rabatter i begge sider. Derfor har vi lavet en vurdering af, hvad det koster os at klare rabatterne selv med kombinationen af Hydrema 900MPV og Dücker BF 800. Og vi får helt klart en rimeligt billig meter-pris i forhold til, hvad vi kunne købe ydelsen til. En rabat-afhøvling skal gerne holde i omkring 10 år. Jo bedre, vi er til det, jo bedre bliver afvandingen af vejene også. Og jo mindre og færre vejskader får vi,« forklarer formand Niels Martin Riis.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.