God mandag morgen.
Mens trælse lag med is og kraftig vind har indtaget landet, så har de sidste dage været præget af spotlys på trafikken i maskinernes nyhedsverden.
Vidste du at flere af de store mejetærskere kræver en tilladelse som særtransport, inden man kører rundt med dem under sommerens høst?
Jeg forklarer mere om lidt, hvor jeg også leder videre til kilden, TraktorTech-podcasten Maskinitis med DM&E’s trafikekspert Gerth Petersen Holm, hvor vi kommer godt rundt om trafikreglerne – og tilmed en gigantisk bøde på 180.000 kroner.
Og det var jo ikke helt tilfældigt, at jeg mødte ham forleden.
Der var nemlig Vidensdage og årsmøde hos DM&E torsdag og fredag. Dage som også bød på et overraskende imødekommende ministerbesøg:
- Helt konkret vil vi holde "Traktorhof" den 20. marts i Transportministeriet i København, og op til den dag opfordrer vi folk i branchen, landmænd, maskinstationer og entreprenører til at komme med input og fortælle os, hvor der efter deres mening bør ske ændringer, lød det fra transportminister og venstremand Thomas Danielsen fredag i Vingsted, hvor det også blev tilføjet, at man typisk vil gå ind og kigge på hastighed, akseltryk, vægte, dimensioner, kørekort, hjul og bælter og andet.
Har man input til ministeren, så kan man sende en mail til Transportministeriet på trm@trm.dk og skrive "Traktorhof" i emnefeltet.
Jeg gætter på, at hans direkte mail nok hedder noget andet, men den er hermed givet videre til fri afbenyttelse, og så vil gode kræfter i embedsværket hjælpe budskaberne videre.
Medlemsvækst, men regnen har kostet
Hos DM&E var stemningen i øvrigt rigtig god. Organisationen varmede godt op med en nyhed i dagene op til – med medlemsvækst og at man for første gang udbetaler en del af overskuddet tilbage til medlemsvirksomhederne. Hos maskinstationsmedlemmerne ser medlemmerne tilbage på et år med dyre regnvejrsdage, så på trods af, at to ud af tre maskinstationer i en ny DM&E-undersøgelse siger, at de har hævet priserne i 2023, så forventer flertallet, at bundlinjen bliver dårligere for 2023.
Det var én blandt mange historier, vi producerede undervejs i Vingsted. Se mere her:
Maskinstationer forudser dårligere resultater efter våde og brændstofslugende dage
Maskinstationsejer til ministeren: Op med vægten
Transportministeren vil holde "Traktorhof" og rense ud i reglerne
Runder 700: DM&E-formand stolt over pæn medlemsfremgang
Maskinstationsejer: - Vi sover sammen med vores bedste rådgiver
Landbrugstraktorer er for langt fra strømmen
Spar 50 procent af kemien med dronen
Næsten 400 er nu klar til Vidensdage med DM&E
Inden vi forløser historien om særtransporter og mejetærskere, så skal vi lige til allestedsnærværende Elon Musk.
John Deere i samarbejde med Tesla-ejer
Jo, jo, den er god nok.
Elon Musk vil ikke nøjes med bare at spille en stor rolle på bilfronten, i rummet eller på de sociale medier. Minsandten om han ikke også skal spille en rolle i landbruget. John Deere indgår nemlig et samarbejde med Musk-ejede SpaceX om adgang til Starlink-satellitter, så John Deere-traktorer i områder med dårligt internet kan få hjælp fra Elon Musks satelitter. I første omgang starter servicen i USA og Brasilien, oplyses det.
Læs mere her:
Bælter, 40 fod eller plus 10 ton på akslen på mejetærskeren?
Og så går vi som bebudet i trafikmodus. Hvis man bruger en formiddag på formalia og sætter sig ind i sagerne, så kan man redde sig for nogle alvorlige hovedbrud i sidste ende – hvis man er indehaver af nogle af markedets største maskiner.
Vi taler om reglerne for særtransporter, hvor der er blevet åbnet op for, at eksempelvis mejetærskere med større akselbelastning end 10 ton kan figurere som en særtransport af et ’stort motorredskab’.
- Det er egentlig simpelt nok og ikke noget, som koster noget. Hvis det er noget, jeg skal hjælpe med, så tager det mig en formiddag, forklarer DM&E’s trafikekspert Gerth Petersen Holm om nye regler for særtransporter.
Samme regler gælder, hvis mejetærskeren har bælter eller kommer over 40 fods skærebord. Aber dabei. Glemmer man det, så kan virksomheden ifølge Gerth Petersen Holm risikere en bøde på 10.000 kroner.
Måske har ministeren fat i en god sag om regelforenkling, for trafikeksperten fortæller også, at man kan få en noget større bøde, hvis man kløjs i, om man skulle have transporteret en maskine på en blokvogn eller en maskintrailer -– faktisk hele 30.000 kroner.
- Så ring til os, hvis du er i tvivl og har en blokvogn og maskintrailer, siger han i podcasten, hvor han også beretter om en gigantbøde på et seks-cifret beløb.
Samson tonser afsted i Frankrig
Og så skal vi i en helt anden boldgade.
En massiv dansk eksportsucces af landbrugsmaskiner.
Samson Agro købte for år tilbage Frankrigs største producent af gyllevogne, Pichon. Deres produkter er fortrinsvis lidt mindre gyllevogne, mens Samson-varemærket præger de helt store gyllevogne. Men med opkøbet har Samson også fået styrket deres egen position i Frankrig, fortalte producenten forleden i et opslag på de sociale medier, hvor det ifølge eksterne tal hedder sig, at Samson-vogne nu står for at udbringe 10 procent af gyllen på det franske marked – og hele 40 procent, hvis man tager grejet fra datterselskabet Pichon med.
Hædret i Dubai
Det er nok heller ikke så varmt i Frankrig lige nu. Men hos Deutz-Fahr mødes man under varmere himmelstrøg. For nylig blev folkene fra den danske importør Moni Worldwide nemlig hædret som ”Best Performer – International Region 2023” under en stor international begivenhed hos traktorproducenten, som foregik i Dubai. I en pressemeddelelse oplyser importøren, at man omsætter 700-800 traktorer og mejetærsker årligt for Deutz-Fahr på det danske, svenske, ukrainske marked samt en række andre internationale handler.
Læs mere her: Sælger 700-800 traktorer om året: Får hæder i Dubai
Det sker
Inden vi slutter, skal vi traditionen tro også nå at skue lidt frem. Med navlen forrest disker vi op med en masse maskinstof i avisen på lørdag, hvor vi bl.a. ser nærmere på nyt grej til udbringning af kemi og næringsstoffer. TraktorTech-abonnenterne skal blot glæde sig nogle dage mere – for så er det tid til at læse en grundig test af den nye Fendt 728 og et bud på, hvem som er størst på blåt og rødt hold hos CNH.
Blandt landmænd, maskinstationer og sikkert også maskinhandler, der vil tjekke dagspriserne på brugt udstyr, er der nok også mange, som i februar kommer til at følge den store maskinauktion på Kapow, hvor over 500 maskiner og udstyr kommer på auktion fra Varde Maskinstation med den store gennemsynsdag fredag 16. februar.
Ha’ en rigtig fin uge. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen
PS: Vil din kollega også have adgang til TraktorTech, landbrugsavisen.dk eller et tredje af vores produkter, så har vi et udmærket købsmodul, hvor du kan købe adgang til enkelte udgivelser eller endda det hele på en gang.
Relaterede artikler
Kommentarer