Nu er der sat tal for timepris på stortraktorer

Ny prissammenligning fortæller, om det oftest kan betale sig at købe stortraktor eller erhverve den via operationel leasing.

Det vil ofte koste ekstra udgifter til traktorer og maskiner at anskaffe dem via operationel leasing.

Det viser nye beregninger, som Danske Maskinstationer & Entreprenører, DM&E har lavet på forskellen på operationel leasing og køb af fem større traktormodeller og fire mejetærskere, hvor fabrikaterne er anonymiseret for at få dem til at deltage.

I beregningerne er der taget udgangspunkt i, at traktoren købes som gylletraktor med et højt, stabilt forbrug på 1.000 timer årligt.

For fire ud af fem traktorer er køb den billigste løsning.

»Vi ser, at merprisen for operationel leasing er 0-20 kr./time i vores beregninger. Og vi har set ret store forskelle mellem de enkelte fabrikater«, oplyser agrokonsulent Henning Sjørslev Lyngvig fra DM&E og tilføjer, at timehovet typisk skal op på 850 til 1.000 timer, før det generelt er interessant at kaste sig ud i operationel leasing.

Hvad koster dine maskiner?

Han siger, at det vigtigste, en landmand og en maskinstation skal holde sig for øje, før de indgår operationel leasing på en traktor eller maskine, er, hvad deres reelle omkostninger har været for den pågældende maskine, som den nye skal erstatte.

»Vi regner med vedligeholdelsesomkostninger på 50 kr. pr. traktortime og 200 kr. pr. mejetærskertime. Men vi ser også, at der er nogle, som har omkostninger på langt over det dobbelte. Derfor skal man være præcis med at få opgjort sine egne omkostninger«, siger han.

Læs meget mere om priserne på operationel leasing og køb og fordele og ulemper ved fiansieringsformen i den nye udgave af LandbrugsAvisen Maskiner. Køb dig bl.a. adgang i vores e-paper.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.